מַפְתֵּחַ: היכל טרנסצנדנטי־אימננטי — עשרה יסודות הכרתיים

עמוד:198

198 מ ש נ ה ס דו ר ה : אֶרֶץ תִּקְוָה הקהילתית וכו' . יסוד ז' במשנה מבאר, מגדיר וממשיג את הטבע במהותו ההולמת, בסך כל פעילויותיו, בנשמתו : "הטבע, גן רוח חיים, בתנועה והתחדשות מתמדת" . הטבע מאיר את התרחשותה בפועל של התופעה במציאות הממשית, של "רוח חיים", של "תודעה כללית", של בריאה, יצירה ועשייה בפועל . זהו מקום משכן ממשי ואמיתי של ה"תודעה כללית" . מקום, מרחב, הזקוק לטיפוח מתמיד ולשמירת מרחב הטבע, וזו האחריות שלנו, כבני-האדם שהם כחלק ממנה . b . כהגדרתו שלאריסטו ב פיסיקה , "טבע" גם כ"עיקרון פנימי להשתנותו של דבר-מה לפי מהותו" ( 22 – 21 b 192 ) . "גן רוח חיים" — התפיסה של המשנה הסדורה ש"רוח חיים", כמבואר לעיל 1 1 ביסוד ד', נמצאת בכל "יש" שהוא . ביסוד ז' הגן ( באופן מטפורי, הטבע ) כולו הוא "רוח חיים" . הדגש הוא על "גן רוח חיים", קרי הטבע על תופעותיו הרוחשות ייחודיות, סופיות, הוא גן חי של "תודעה כללית" של "רוח חיים", המופיעה בפועל כתופעות מרהיבות ומשונות בגן של המציאות האפשרית ולא הכרחית, הגן של האלוהים האפשרי, כמבואר לעיל ב מורהאנכי . גן המכיל את כל החי, את סוגי ומיני ה"ישים" כתופעות, גן שיש בו "הסיכונים" וה"הארות", גן בוער חיים הרוחשים במרחב אימננטי ליחסים פועלים, למשמעויות פועלות, כמבואר באריכות ב הגיונותאמסטרדמיים : פנומנולוגיהשלההכרה . גן חי הנמצא, כאמור, "בתנועה והתחדשות מתמדת" . בתנועה — ב מאמרקצרעלאלוהיםהאדםואושרו , חלק שני, פרק תשיעי, סעיף 2 1 ( 2 ) , עמ' 157 , אומר שפינוזה בדברו על התקווה והפחד : "צריך לעשות משהו לקדם את בואו של הדבר, או כדי לעכב את בואו" . לדעתו של שפינוזה, כדאי לפעול לעשות פעילות הקשורה למצב . המשנה הסדורה רואה את ה"תנועה", "פעולה", action , כמהות מחוללת המבדילה בין "יש'" ל"אין", או בין "יש" במצב מהות אחד למצבו כאשר הוא מהות אחרת . תנועתה הבלתי פוסקת של "רוח חיים" מייצרת התחדשות מתמדת במציאות הממשית האמיתית . המרחב דומה סימבולית לסיר המונח על האש ( = חיים ) ובתוכו המרחב רותח במידע פוטנציאלי ובתופעות קונקרטיות . מעין בלונים של תופעות סופיות במרחב, בגדלים שונים,

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר