מַפְתֵּחַ: היכל טרנסצנדנטי־אימננטי — עשרה יסודות הכרתיים

עמוד:194

194 מ ש נ ה ס דו ר ה : אֶרֶץ תִּקְוָה הינו תופעה במרחב התופעות בטבע ולפיכך משנֶה ומשתנֶה בגופנפשו בהתאם לתנאי מחייתו בקהילתו וסביבתו . בחתירה עצמה, בעיצומה, תהליכי ההתאמה והשינוי יכולים להיות מהירים וקִצרֵי משכי זמן או ארוכים ואיטיים, הכול בהתאם למצב השינוי הקיים בפועל בתהליך היצירה . למשל, ייתכן שבני-האדם הנוכחיים עברו שינויים גנטיים מהירים, יחסית, אשר הביאונו למה שמוכר לנו היום כאדם בן המאה ה- 21 . המשנה הסדורה רואה ומכירה באפשרות הגלומה במבנה הגנטי של החיים ואפשרויותיהם ליצור התאמה לסביבה באופן הולם עם השינויים החלים בה . בייחוד שינויים הקשורים ומתייחסים לאפשרות נגישות המידע לכל יחיד, הנובעים מחתירתו של כל דבר להמשיך את חיותו באופן הולם . b . שפינוזה , ב אתיקה , חלק ד', עמ' 301 , משפט 21 , אומר : "אין אדם יכול להשתוקק להיות ברוך-אושר, לפעול היטב ולחיות היטב, אלא אם כן בו- זמנית הוא משתוקק להיות, לפעול ולחיות, כלומר להתקיים בפועל" . המשנה הסדורה רואה בשקיקה, בהשתוקקות, סוג של רִגְשָׁה, אחת מני רבות, המהווה מגוון תנועות חיות, והעצמת החיות מקצבה הנתון והרגיל . כבר ביסוד ו' מניחה ומראה המשנה הסדורה את תהליך הבריאה, יצירה ועשייה בפועל, כהוויה המתרחשת ב"עיצומה" ובאותה העת הבריאה, יצירה ועשייה משתנים יחדיו, ובמשך זמן השינוי "תהליך היצירה בעיצומו" . זוהי הוויית הגשמה פעילה, התרחשות התופעות במציאות הממשית בפועל, אישוש ממשות כאן עכשיו, נמשכת ומשתנָה . מתודת המשנה הסדורה מכוונת את היחיד והקהילה להשביח באיכויות רגעי משך מנעד אושרם המשתנֶה . לכן, בהמשך, העמידה המשנה הסדורה הראשונה, משנהסדורה : כללית ( אישית ) , את בסיסיה על ה" מימוש ", כמפורט בהמשך, בפרק השלישי, על ארבעת שלביו . רק " מימוש " בפועל מבהיר ומעמיק את חוויית ה"דרך" המשתנה, את הראייה וההכרה במציאות הממשית האמיתית, כמפורט בפרק השני על ארבעת שלביו . כל זאת, מקבָּלה מלאה של היחיד את עצמו ( ה אנכי שהינו . ראו : מורהאנכי ) במובן של סוג ומין גופרוח הוא, ומהי מהות ייחודו המתממשת בהווה הנמשך ומשתנֶה . החיים — המשנה הסדורה מאמצת את דברי שלמה המלך , ב משלי טז, כב, 97 האומר : "מְקוֹר חַיִּים שֵׂכֶל בְּעָלָיו וּמוּסַר אֱוִלִים אִוֶּלֶת" . המשנה רואה באיכות

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר