מַפְתֵּחַ: היכל טרנסצנדנטי־אימננטי — עשרה יסודות הכרתיים

עמוד:178

178 מ ש נ ה ס דו ר ה : אֶרֶץ תִּקְוָה או הגדרה דומה כפי שאמר דקארט ב מאמרעלהמתודה ( תרגום : יוסף אור, עריכה : י' רות, חלק ד', מאגנס, ירושלים, תשל"ד ) , עמ' 39 : "אני חושב, ובכן אני קיים" . המשנה הסדורה מכירה במחשבה כ"יש" אונטולוגי, כמבואר, אך מוסיפה, בדומה לתפיסתו ושיטתו של ראמנה מהארשי, שגם כאשר "אני לא חושב" אני הווה את "רוח חיים", ופעמים חווה בהתגלות מוארת של העצמי היחידני, " אנכי " הרואה ומכיר במציאות התופעות הממשיות ודרך בעירתם ב"רוח חיים", ב"תודעה כללית" בהתרחשותה . מניסיוני, חידלון, הפסקת מחשבות, התבוננות טהורה, אינה בהכרח מוות אלא להפך, זהו שחרור, אי-חיכוך, אי-אחיזה, שלווה ואיחוד עם הוויות פעילות, התרחשויות . "רוח חיים" כאחד עם "תודעה כללית" המאפשרת ליחיד להתחולל ולחוות את אחדותו האמיתית עם מרחב התופעות הבוערות "רוח חיים", חוויה הידועה כ" bliss " . יש שהסמסרה, נירוואנה, התגלות, נמשכת לאורך שעות וימים, ויש שהיא נדירה מאוד ו"ננעלת" כמצב ראייה- הכרה הנמצאת במוארות עצמה במרחב התופעות הבוערות חיים . במצב זה, זו אחריותה של הקהילה לשמור על המואר, על צרכיו ועל חייו . המואר איננו יכול מרצון פנימי מואר לעזור למהלכי הטבע הטובע או לשנותם . הוא חי בידיעה מוארת את שארית חייו ואת התכנסותם של תבונתו וידיעותיו ל"תודעה כללית" כזיכרון נמשך ומשתנה . a . היא — בעיון למשפט 36 בחלק ה' של ה אתיקה , עמ' 396 , אומר שפינוזה : 85 "הרי מתחוור לנו מכאן בבהירות, באיזה אופן ובאיזו שיטה נפשנו נובעת מן הטבע האלוהי גם מבחינה של מהותה וגם מבחינה של קיומה, ותלויה באלוהים באופן נמשך" . המשנה הסדורה רואה ומכירה שנפשגוף היחיד, המהווָה את סך כל פעילויותיו, היא נשמתו ההווָה וההולמת ומאוחדת בתודעתה הקונקרטית עם ה"תודעה כללית" . התודעה הקונקרטית מתייחסת ומושפעת מ"התודעה הכללית" לא רק לגבי "טוב" ו"רע" במובן ה"רוחני" קהילתי אלא גם במובן גופרוח ממשי ומעשי . למשל : תפיסת כשרות למאכל או פעולת הצלבה או כריעה לתפילה עם הכרתו וראייתו את תפיסת מציאותו כחלק פועל בעולם ה"יש", במציאות הממשית . בפועל, " ה יא", ה "תודעה כללית" בעלת יכולת אפשרית, לפעמים פועלת בהרחבת הראייה וההכרה של יחיד קונקרטי-סובייקטיבי, להשבחת איכות הראייה וההכרה התופסת את המציאות הממשית באופן בהיר

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר