מַפְתֵּחַ: היכל טרנסצנדנטי־אימננטי — עשרה יסודות הכרתיים

עמוד:177

177 עשרה יס וד ו ת ה כרת י י ם ואחרים, הוא המניע . הם מאמינים, משבחים ותופסים את האלוהים, את עילת העילות וסיבת הסיבות, המקור, כעצם הבלתי מתחלק . לפחות שלוש אמונות באל האחד ושנאה כה עזה ביניהן על מהי "אמת" ו"שקר", על מהם "טוב" ו"רע" תוך התרחשות מלחמה ביניהם מלוּוה בקורבנות, בסבל, בכאב ובאובדן לפולחן החרדה, הפחד והשנאה . המשנה הסדורה רואה ומכירה את המציאות הממשית, עולם ה"יש" המאושש במשך התופעות, עולם עם אין-סוף תופעות סופיות, מרחב, הבורא יוצר ועושה ללא פסק, עולם המשתנה ללא פסק כמטר כוכבים אֱלֵי על, כסימפוניה של הטבע הטובע, מחול החיים והמוות . עולם מואר, היחיד והקהילה מוארים בנצחיותם, יופיים בנצח ההווה, מחד גיסא, בהתרחשות הארה של "תודעה כללית", ומאידך גיסא, התרחשותה של הארת ראייה-הכרה איכותית של האנוש היחידני, הסובייקט הקונקרטי, הרואה ומכיר בבהירות עמוקה את דרכו בזוהר ההכרה, באופקי החשיבה, בהתבוננות הנמשכת, כאמור ביסוד ד' . המשנה הסדורה רואה ומכירה בקיומה של מהות ייחודית במציאות הממשית, בעולם ה"יש" . עצם קיומם של הפרט, היחיד, הקהילה, של יונק הדבש והנמלה, הם עובדה מציאותית ממשית אמיתית בעולם הטבע הטובע . המשנה הסדורה רואה את אנרגיית החיים, "רוח חיים" כ"תודעה כללית" הנמשכת ומשתנה בכל רגע ורגע, כאמור בהמשך ביסוד ו' במפתח המשנה : "תהליך היצירה בעיצומו, החיים, ממד אחד משתנה ומוגבל בתהליך היצירה" וביסוד ז' : "הטבע, גן רוח חיים, בתנועה והתחדשות מתמדת" . b . יסוד ד' במפתח המשנה מגדיר ומבאר את הקשר הקיים בין "רוח חיים" ו"תודעה כללית" . "רוח חיים" מהווה ונמצאת בכל "יש" שהוא, בין שהוא חי, צומח, דומם, נוזלי, גז, נראה ובלתי נראה, קיים ומתכלה, הממיר ומתמיר עצמו מממד מסוג מסוים לממד אחר, פורמט אחד לאחר, כל זאת כאשר אנרגיית החיות רוחשת בתנועתיות ההוויה הנמשכת ומשתנה, יחד עם השינוי בהוויה עצמה, ב"יש" עצמו . למשל : אם ה"יש" מושג כחי והינה סיים את דרכו ומת, אזי החומר המת מותמר ועדיין מתנהג כגוף חי, אבל הפעם כדומם חי וכו' . "רוח חיים" נמצאת גם כדומם וכחלק הווה ב"תודעה כללית" של הטבע הטובע . בהתייחסו למציאות הממשית, אומר רנה דקארט ב הגיונותעלהפילוסופיה הראשונית ( תרגום : דורי מנור, תל אביב : משכל, 2001 ) , עמ' 54 : "הנני, אני קיים"

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר