מַפְתֵּחַ: היכל טרנסצנדנטי־אימננטי — עשרה יסודות הכרתיים

עמוד:166

166 מ ש נ ה ס דו ר ה : אֶרֶץ תִּקְוָה שהוא סיבת האידיאה של גוף האדם" . כאמור, להבדיל משפינוזה ו- 368 שנה אחרי כתיבת האתיקה, המשנה הסדורה רואה את האלוהים רק כאפשרי בלבד בטבע הטובע, במציאות אפשרית ולא הכרחית . ברם, המשנה הסדורה מסכימה עם שפינוזה בראשית דבריו, אך רואה עד האופק האונטולוגי-טרנסצנדנטי של הראייה וההכרה שהיסודות שבמפתח המשנה פותחים בראיית הלומד . a . לרוח — ביסוד ג', ממשיגה ומדגישה ה משנהסדורה : אֶרֶץתִּקְוָה את הקשר 8 בין המציאות הממשית האפשרית, לבין מהות הבריאה על תופעותיה ואופניה בפועל, על אין-סוף תופעות סופיות שבה, על הקשר היחידני והמיוחד ובין ה"יש" האונטולוגי הקונקרטי לסוגיו, הנראה, המורגש ( חושים ורגשות ) , החי וכו' . אלו הם "חיים", כאשר "חיים הם פעילות מסוג אחד בין יש לאין ובין חומר לרוח ( אנרגיה ) ", כאמור ביסוד ג' . המשנה הסדורה מסבירה ומלמדת את נושא אפשרות פעילותם על משמעותם-מהותם כ"יש" ו"לא-יש" ( אין ) ובין חומר ל"לא חומר" ( רוח ) . גם החומר וגם הרוח הם אנרגיה לסוגיה ומיניה, והכוונה ביסוד ג' ש"חיים" הם פעילות של אנרגיית חומר שהיא רוח ורוח שהיא אנרגיית חומר, חד המה . b . שפינוזה טוען במשפט 23 , בפרק ה' של ה אתיקה , עמ' 385 : "נפש האדם אינה יכולה להיהרס לחלוטין עם הגוף, אלא נשאר ממנה דבר מה שהוא נצחי" . לראייתו של שפינוזה הנפש היא "רוח" נצחית והיא שונה מהחומר, מהגוף . הגוף הוא תבנית אונטולוגית לרוח הנצחית, לנפש היחידנית הקונקרטית שהיא לתפיסתו נצחית, המהווה נגזרת של הנשמה הכללית האלוהית . לתפיסת המשנה הסדורה, הנפשגוף, החומר הוא רוח והרוח היא חומר, כאמור, הכול הוא אנרגיית- חיות, אנרגיית חיים הנמצאים פועלים כאפיוני התנועה, בהתרחשות ההווה . נוסף על כך, לראיית המשנה הסדורה, הנצחיות היא בנפשגוף האדם הקונקרטי, הסובייקט, אין זהה לו לפניו ואחריו, ובכך נצחיותו בייחודיותו . "יהודה" קונקרטי- סובייקטיבי . מהותו של היחיד "יהודה" הקונקרטי היא נצחית בפעילויותיה, המתייחסות ומחברות יחדיו את ה"תודעה כללית" ההווה, כאמור ביסוד ד' בהמשך . ביסוד א' יש משמעות לכול , במרחב ההכרה של ה"יש" האונטולוגי, יש גם "דבר מה", כלשונו של שפינוזה לעיל, אך לתפיסת המשנה הסדורה, גם "דבר מה" הוא אנרגיה מסוג כלשהו, במרחב האונטולוגי שבו קיימת משמעות

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר