מַפְתֵּחַ: היכל טרנסצנדנטי־אימננטי — עשרה יסודות הכרתיים

עמוד:157

157 עשרה יס וד ו ת ה כרת י י ם טבע-רוח — כפי שמציין עמנואל קאנט : "ממשויות אינן מתנגדות זו-לזו לעולם 75 מבחינה הגיונית" ( עמנואל קאנט , ביקורתהתבונההטהורה , תרגום : ש"ה ברגמן, נ' רוטנשטרייך, מוסד ביאליק, 1996 , עמ' 173 ) . המשנה הסדורה מוסיפה ואומרת שממשויות הן תופעות משתנות של חומר-אנרגיה המאששות זו את זו . הרוח היא חומר וחומר הוא רוח, חד המה . זהו הטבע הטובע באין-סוף תופעות סופיות . a . הרמוניים — ב מאמרתיאולוגי-מדיני , פרק שישי, "על הניסים", עמ' 65 , 76 אומר שפינוזה : "שום דבר אינו מתרחש בניגוד לטבע, אלא שהטבע שומר על סדרו הנצחי, הקבוע, והבלתי משתנה" . לראייתי, "הקבוע, והבלתי משתנה" הינה שפת הטבע, שפת הדברים , כפי שראה והגדיר ולטר בנימין אך לא הסביר איך היא פועלת ( " שפת הדברים " של ולטר בנימין היא השפה שהלב הקונקרטי "מדבר" עם הכבד או ההר עם העץ וכו' ) , או כמו אנרי ברגסון שגם הוא ראה את " המֶשך ההומוגני " אך לא הסביר איך הוא פועל ( "המֶשך ההומוגני" הוא השינוי הנמשך והבלתי פוסק בטבע התופעות ) . מה שהמשנה הסדורה אומרת הוא שכל המרחב מלא בפוטנציאלים של אפשרויות פעולה ומשמעויות פועלות, "ישים" ממשיים . זהו הקבוע הבלתי משתנה שנמצא בסוד התנועה, אפיוני התנועה הקיימים בכל תנועה-פעולה קיימת כפי שיבואר בהמשך . המשנה הסדורה ביסוד ב' מאמצת את ראייתו של שפינוזה רק ל"עולם אחד", לשיטתו, ומוסיפה ואומרת שאפשרי ריבוי עולמות, כפי שכבר נאמר ביסוד ב' : "לכל עולם וסביבה ביקום חוקי טבע-רוח הרמוניים", ויחס העולמות אלה לאלה חייב להיות באיזון הרמוני המשמר את סדרו הנצחי של הטבע הטובע במציאות הממשית האמיתית . ( דעה דומה של ריבוי עולמות כבר נמצאת בסכולסטיקה הימי-ביניימית המאוחרת, אצל ר' חסדאי קרשקש, בספרו אורה' ) . b . יסוד ב' מרחיב את ההכרה בכך שקיימת אפשרות לקיומם של עולמות אחרים, אשר בהם חוקי טבע-רוח שונים מחוקי הטבע-רוח הידועים ומוכרים לנו במרחב עולמנו . המשנה גם מציינת ביסוד ב' שחוקים אלו הם " הרמוניים " בהכרח קיומם במציאות ה"יש" האפשרי, המציאות האפשרית . כבר כיום האסטרופיזיקאים יודעים לתאר את היווצרותם או מותם של כוכבים וגלקסיות,

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר