מַפְתֵּחַ: היכל טרנסצנדנטי־אימננטי — עשרה יסודות הכרתיים

עמוד:156

156 מ ש נ ה ס דו ר ה : אֶרֶץ תִּקְוָה ביקום במקביל לטבע הטובע שאנו הווים בו, "עובדה" המצמצמת את המשגת האלוהות . המשנה הסדורה מקבלת את הראייה הכוללת שאומרת שיכולות למעשה להיות סביבות טבע אחרות, אשר קיימת בהן הכלאה שונה של "ישים" עם חוקי כבידה שונים וכו', וכל זאת מבלי שעולמות אלו מפריעים זה לזה, אלא להפך — הם משלימים זה את זה . המרחב ביניהם ובהם מאפשר היווצרות של מערכות ביניים, המאפשרות לעולמות אלו להתקיים זה לצד זה, וכולם בתוך הגדרת הטבע הטובע . זאת כוונת יסוד ב' בהרחיבו את הראייה וההכרה התופסת את המציאות הממשית האפשרית הקיימת בפועל . יותר מכך, אנו סוברים שאנו מכירים את עולמנו הנצפה האחד, והיה אם יש עוד עולם, הוא חייב להיות הרמוני לפחות ביחס לעולמנו, ולפיכך הוא הרמוני מלכתחילה . היום אנו יודעים שקיים בעולם הטבע הטובע חומר-אנרגיה הידוע בשם "חומר אפל ואנרגיה אפלה", שאין לנו עדיין הבנה באשר למהותו אך הוא / היא מהווה יותר מ- % 94 מכל עולם המרחב הנצפה . יותר מכך, המדע היום גם מכַוון את מחקריו וחודר פנימה אל החלקיקים הקטנים ביותר הנצפים בטבע, ומשם רואה ולומד במופלא ובמיוחד בטבע הטובע . בהמשך מפתח המשנה הסדורה, יסוד ג' אומר : "חיים הם פעילות מסוג אחד בין יש לאין ובין חומר לרוח", לכן אפשרי שבמרחב, קיים לפחות עולם אחד נוסף, אחר, בטבע הטובע . קיים סוג אחר של "יש", השונה מה"חיים" כפי שקיימים בעולמנו ומגדיר את כוליות ה"יש" במציאות אפשרית בעולם הטבע הטובע . b . לכל עולם — כפי שאריסטו מציין ב מטפיסיקה י"א, פרק ו', סעיף 4 : "אין הכרח שימצא איזה נמצא מן הנמצאים : כי יכול שיהיו אפשרי-מציאות, אך שלא ימצאו עדיין" ( חברה להוצאת ספרים על ידי האוניברסיטה העברית, תרגום : ח"י רוֹת, תרצ"ד, עמ' 34 ) . נוסף על כך, על פי הגדרתו של עמנואל קאנט : "שמשמעותו של 'עולם' ( קוסמוס ) הוא מכלול כל התופעות . . . הכוּליוּת המוחלטת של מכלול הדברים הקיימים" ( עמנואל קאנט, ביקורתהתבונההטהורה , תרגום : ש"ה ברגמן, נ' רוטנשטרייך, מוסד ביאליק, 1996 , עמ' 224 ) . קאנט לא עסק בפוטנציאלים ולא ראה אותם קיימים, ואילו המשנה הסדורה רואה פוטנציאלים של אפשרויות במרחב וקיום "עולם" אחר אפשרי גם עם חוקי טבע ורוח אחרים ושונים, אך הרמוניים בין העולמות .

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר