מַפְתֵּחַ: היכל טרנסצנדנטי־אימננטי — עשרה יסודות הכרתיים

עמוד:154

154 מ ש נ ה ס דו ר ה : אֶרֶץ תִּקְוָה d . אם לכל פרט במציאות האלוהית האפשרית יש משמעות פועלת אפשרית ( יש משמעות לכול — יסוד א' ) , הרי שהמציאות אפשרית לתפיסת המשנה הסדורה והיא-היא הנותנת אפשרות למציאותו של אלוהים האפשרי בדרכי אמונה ושיטות שונות של דתות . על האלוהי האפשרי נבנו הרבה תורות תאולוגיות שמפעילים ופועלים בהווה הנמשך ומשתנה . להרחבה ראו מורה אנכי , אל מול מורהנבוכים של ה רמב"ם . e . ב מאמרקצרעלאלוהים,האדםואושרו , חלק ראשון, פרק שישי, 'על הגזרה הקדומה של האל', סעיף ( 2 ) , עמ' 134 , טוען שפינוזה : "אין דברים מקריים" . נוסף על כך [ שם, סעיף ( 4 ) ] , הוא מוסיף ואומר : "אין בטבע דבר שלא נוכל לשאול עליו מדוע הוא נמצא" . כבר ביסוד א' של מפתח המשנה, רואה ומכירה המשנה הסדורה אחרת משפינוזה ומנגישה את התשתית להגדרת מהותו האונטולוגית של הטבע הטובע כולו, באמרה : יש משמעות לכול , ה"יש" הוא ממשי וקיים במציאות, התחוללותו הווה ומשתנָה תוך שמירת ייחודיותו ואחדותו . הראייה הסיבתית התופסת את המציאות כמו של שפינוזה, שואלת "מדוע הוא נמצא", בעוד שהיא איננה קיימת בראייה החדשה המוצעת על-ידי המשנה הסדורה כאידיאת אמת משתנה . תפיסה הרואה ומכירה את המציאות כאפשרית ולא הכרחית, לפיכך, אין אמונה בגזרה הקדומה של האל, הרי היא רק מצמצמת את האלוהות במקום להרחיבה אֱלֵי כול . f . ב אתיקה , משפט 4 בחלק ה', עמ' 371 , אומר שפינוזה : "הואיל ואין דבר שממנו לא נובעת תולדה כלשהי . . . ואנו מבינים באופן בהיר ומובחן כל מה שנובע מאידיאה הולמת המצויה בנו . . . יוצא שיש לכל אדם את היכולת להבין את עצמו ואת רגשותיו באופן בהיר ומובחן . . . וכתוצאה מכך לגרום שיסבול מהן פחות" . שפינוזה רואה את התרחשות התופעות כהכרחית, אך גם רואה ומכיר ביכולת להשביח את איכות הראייה-הכרה של תפיסת מציאותו, תפיסת רגשותיו, חיותו . יסוד א' במפתח המשנה מתייחס גם לרגשות, מחשבות, חלומות, הזיות, שהם בחזקת "יש", ולכל "יש" שהוא, כאמור ביסוד א', יש משמעות לכול . כלומר, האדם מורכב מאין-ספור תנועות נפשגוף, ולכל אחת מהן משמעות אונטולוגית . כל רסיס של תנועה או הבזק של מחשבה הינו "יש" נושא משמעות נקבעת,

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר