מַפְתֵּחַ: היכל טרנסצנדנטי־אימננטי — עשרה יסודות הכרתיים

עמוד:147

147 עשרה יס וד ו ת ה כרת י י ם שטיין, מאגנס, תשמ"א, עמ' 138 ) . המשנה הסדורה מקבלת את רעיון החירות במציאות אפשרית ולא הכרחית . קשת האפשרויות לפעולה מייצגת את עֶקרון חירות הבחירה המוגבלת ביחס לתופעות הממשיות ואמיתיות במציאות . אומנם זוהי חירות מוגבלת למצבה של התופעה בסביבתה, אך זוהי חירות אימננטית בטבע הטובע של התופעות . בהיות האדם "יש" אונטולוגי סופי ומוגבל בחייו על פני האדמה, זוהי חירות המוגבלת למצב ה"יש" במרחב, המכילה בתוכה את מגבלותיה . את היתרון בעֶקרון הסופיות נראה בהמשך, וראו הגיונות אמסטרדמיים : פנומנולוגיהשלההכרה או מורהאנכי . d . בקשר ליחס המתחייב בין סיבה למסוּבָּב אומר קאנט : "לא זאת בלבד שיכולתי להוכיח את מושג הסיבה מצד ממשותו האובייקטיבית לגבי המושאים שבניסיון, אלא גם יכולתי לגזור אותו בחינת מושג אפריורי מפאת הכרחיות הקישור הכרוכה בו, כלומר יכולתי להראות את אפשרותו מתוך השכל הטהור ללא מקורות ניסיוניים" ( ביקורתהתבונההמעשית , תרגום : ש"ה ברגמן, נ' רוטנשטרייך, מוסד ביאליק, ירושלים, 1973 , ע' 54 ) . כל זה נראה נכון בדיעבד, אך על פי המשנה הסדורה התופעה לא מתחוללת מסיבה לתוצאה בלבד, כראייתו של קאנט, אלא התופעה רוחשת בתוך מרחב המלא באפיוני פעולה פוטנציאלים ו"ישים" מתייחסים, ממשיים וקונקרטיים, והתופעה בוחרת בהווה את אחת מאפשרויות הפעולה הפוטנציאליות ופועלת קונקרטית ובהתאם לאיכויות התנועה הסובייקטיביות שלה ( להרחבה ראו משמעות פועלת בספר תורתהמחוללים , עמ' 26 , 30 , 44 , 53 , 59 , 109 , 111 , 157 ) . על פי המשנה הסדורה ו תורתהמחוללים , המציאות רוחשת באנרגיית החיות בטבע וביחיד החי, באמצעות פלטפורמות גנריות המתמירות אותות מידע קיברנטיים של פוטנציאל אפיוני תנועה לפעולה קונקרטית של חומר-אנרגיה בתהליך דינמי בין ההֶעדר, ה"אין", אל ה"יש", וחוזר חלילה . כאילוסטרציה לכך ניתן להביא את דברי רשב"ג : "לך חביון העוז, הסוד והיסוד" ( כתרמלכות , מוסד הרב קוק, ירושלים, 1949 , ע' ד' ) . אפשר לראות את "חביון העוז" כבית היוצר של אלוהים האפשרי, המרחב האימננטי של משמעויות פועלות, בעוד אופני ה"סוד" הינם הפלטפורמות הגנריות המאפשרות לנשמה להתממש ולהתחולל כנפשגוף, וה"יסוד" הוא החומר-אנרגיה של העולם האונטולוגי . תפיסת המציאות

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר