מַפְתֵּחַ: היכל טרנסצנדנטי־אימננטי — עשרה יסודות הכרתיים

עמוד:146

146 מ ש נ ה ס דו ר ה : אֶרֶץ תִּקְוָה הליטוף שונה מאדם לאדם, אך לכל אחד יש תנועת ליטוף . זהו המרחב המלא במידע גנרי של אפיוני תנועה פוטנציאליים, אשר נקרא מרחב אימננטי של משמעויות פועלות ( כמבואר ב תורתהמחוללים ) . אך המשמעות הפועלת היא בחירה של מערכת התייחסויות דינמית מורכבת בין היחיד למושא בסביבתו ( גם אם המושא הוא הוא עצמו ) . ל"יש" הסובייקטיבי יש מנעד של פעילויות אפשריות רבות, מאחר שהסכמות אינן אלא קביעות זמניות-משתנות, בעלות משמעות יחסית-זמנית ומשתנה . כאמור, מתודת המשנה הסדורה רואה את היחיד והקהילה כ"יש" אונטולוגי בעל גופנפש יחיד ומיוחד, הפועל ממכלול האחדות של הפרצפציה שלו עצמו במורכבותה הדינמית, המהווה אופן לאידיאת היחיד המשתנה והאמיתית, לאידיאת עצמו המשתנָה . הראייה-הכרה וההבנה שהמשמעות היא דינמית ומשתנה בהתאם לתופעות והפעילויות, משביחות את איכות פעילויותיו של היחיד בראיית הכרתו את תפיסת מציאותו שלו בסביבתו הממשית . המשנה הסדורה רואה ומכירה בזמניותן היחסית של הסכמות, כאשר פעילותן הגנרית מושתתת על מארג מידע חווייתי דינמי, החי ונטען בהווה מניסיונות עבר ( למאגרי-זיכרון ראו תורתהמחוללים ) . דהיינו, קיימת גמישות גנרית בסכמות המאפשרת לימוד והפנמה לבחירת המשמעות הפועלת הקונקרטית, הראויה, האופטימלית וההולמת . כאמור המשמעות מכילה פעולה אחת לפחות מסוג כלשהו ל"ישים" המתייחסים, היוצרת פעילויות קונקרטיות חדשות בכל משך חיות ה- Self Organization . c . מאחר שהתנועה או הפעולה של התופעה יוצרת יחס חדש במרחב- זמן התרחשותה, חשובה ראייה והכרת המשמעות הפועלת במציאות בפועל, תפיסתה הולמת בהתייחסות למצב התופעה במרחב . בפועל, המשמעות מושגת על ידי התחוללות התופעה ביחס למכלול התופעות האחרות, כלומר באמצעות מילת השאלה "איך", בניגוד לסיבה או "למה" מתרחשת התופעה, עניין שבו המשנה הסדורה לא עוסקת . בהתרחשותן של תופעות ופעילויות אנושיות, כדאי שה"איך" יהיה מבורר ומובן באופן הולם לפני שהפעולה או ההכרעה הקונקרטית תתרחש בפועל . קאנט אומר : "אנו צריכים לייחס לכל יצור בעל תבונה את התכונה הזאת להיות קובע ומניע את עצמו לפעולה מתוך הרעיון על חירותו" ( קאנט, הנחתיסודלמטפיסיקהשלהמדות , תרגום : מ' שפי, ערך : ש'

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר