מַפְתֵּחַ: היכל טרנסצנדנטי־אימננטי — עשרה יסודות הכרתיים

עמוד:142

142 מ ש נ ה ס דו ר ה : אֶרֶץ תִּקְוָה "של האיכות", "של היחס" ו"של האופניות" . ארבע הקטגוריות האלה מאפשרות ליחיד אישוש דינמיות אבחון של ה"יש" האונטולוגי המציאותי וממשי, על ידי שימוש באמצעות אופני החושניות וההסתכלות ( ביקורתהתבונההטהורה , פרק ג', עמ' 77 , מוסד ביאליק, תרגום : ש"ה ברגמן, נ' רוטנשטרייך ) . 250 שנה אחרי קאנט, על פי תפיסתי, המשנה הסדורה רואה כל "יש" כמכיל בתוכו לא רק התייחסויות ייחודיות למרחב ה"ישים" מחוצה לו ( חלל-זמן, לשיטתו של עמנואל קאנט, שכאמור אינם מחוץ לשכל אלא מתנים את תפיסותיו ) , אלא ה"יש" מתייחס באותה העת גם ל"ישים" המאגדים אותו, המאחדים אותו יחד עם אחרים במרחב הסביבתי שלו, כפי שנראה ומוכר מהתבוננות, הסתכלות, ראייה-הכרה במציאות הממשית . כל זאת כחלק רוחש והווה במרחב אימננטי ליחסים פועלים, למשמעויות פועלות . במרחב זה רוחשות התנועות יחדיו, ואגד של תנועות זה "יש" ממשי, זה "אנכי" כפי שכל אחד מכיר אותי, יהודה, עצם במרחב, אין לפניו זהה לו ואין אחריו זהה לו . התנועה, יש בה איכויות שונות . לפעמים היא רכה ופעמים קשה, נוקשה, יש לה אפיוני תנועה, כמו "התנהגות", "חומריות", "צורניות", "שכל" ( חישוביות ) , "כושר בריאות" וכו' . לראייתי, התנועה מאופיינת בכ- 20 אפיונים שונים עם איכויות שונות לכל אפיון, ולא רק אפיונים פיזיקליים, כמו מסה, תנע ואולי זמן פיזיקלי, הניתנים למדידה, כאמור לעיל . התופעה, ה"יש" הרוחש בהווה הנמשך ומשתנה ומתייחס לעצמו וסביבתו . יחסיות זו מקיימת אפשרויות פעולה בין ה"ישים" המתייחסים, ובוחרים ביחס פועל, משמעות פועלת, תנועה קונקרטית סובייקטיבית חדשה, משך תנועות חדשות, משך קיום ה"יש", משך חיים ( להרחבה ראו בספריי תורההמחוללים, הגיונותאמסטרדמיים : פנומנולוגיהשלההכרה,ומורהאנכי ) . המרחב הוא מרחב קוסמולוגי מלא, הרוחש מידע של אפיוני תנועה אונטולוגיים פוטנציאליים וקונקרטיים . כפי שכבר ציינתי, כיום המדע החמור רואה בסדרי ננו בגודל של 22 - 10 ( עד עשר בחזקת מינוס 22 ) שעין אדם לא יכולה לצפות בה . בפועל, המדע החמור צופֶה ופועל ב- % 5 – % 7 מנפח היקום הנצפה ומגדיר את השאר כאנרגיה אפלה וחומר אפל, או נתפס כ"ריק" אצל חלק מהפיזיקאים . כל התופעות הן סופיות . זהו מרחב של אין-סוף תופעות סופיות, הבוקעות ונמשכות מתוך הֶעדר, מתוך ה"אין", הוֹווֹת ורוחשות עד תומן, עד התמרתן בתנועות אחרות וחדשות עד אישושן כתופעות חדשות . מאחר שהכול תנועה והכול משתנה,

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר