מַפְתֵּחַ: היכל טרנסצנדנטי־אימננטי — עשרה יסודות הכרתיים

עמוד:137

137 עשרה יס וד ו ת ה כרת י י ם a good hypothesis . 1 . Considered only in itself, it must not imply any contradiction . 2 . It must be the simplest that can be . 3 . Following from it must be easy to know . 4 . Everything that is observed in the whole , ) 2 ( of nature must be able to be deduced from it” . אפשר לומר שתכונותיה של האידאה האמיתית הן : 1 . הולמת, ברורה ומובחנת . 2 . ודאית ומעבר לכל ספק . ב אתיקה , חלק ב', משפט 32 , עמ' 164 , אומר שפינוזה : "כל האידיאות, באשר הן מתייחסות לאלוהים, הן אמיתיות" . ואכן, כאמור לעיל, כל היסודות ההכרתיים במפתח המשנה הסדורה מתייחסים לאמיתויות שפינוזיסטיות המתייחסות להמשגת האלוהות האפשרית, שבראיית המשנה זהו המרחב האימננטי של יחסים פועלים, משמעויות פועלות, מרחב אונטולוגי הנפרס ונמתח אֱלֵי אופק עמוק יותר, רחוק יותר בתוך ממדי מרחב ההכרה האנושית, הפורץ ומתרחב אֱלֵי האופק האלוהי האפשרי בלבד . כל זאת, מכיוון שהמשנה הסדורה מכוונת לבני-האדם, להדריכם אֱלֵי דרך אפשרית להשביח ברגעים של מנעדי איכויות האושר ולקבל את ייחודם ונצחיותם . e . היסודות ההכרתיים במפתח המשנה הסדורה הינם חלק אינטגרלי הדדי עם המשנה הסדורה בכוליותה . היסודות, בהגדרה, לכאורה הכרחיים, מאחר שמהותם כוללת את מציאותם . ב אתיקה חלק א', משפט 29 עמ' 107 , אומר שפינוזה : "אין בטבע שום דבר מקרי, אלא כל הדברים נקבעים מתוך הכרח הטבע האלוהי להתקיים ולפעול באופן מסוים" . שפינוזה אומנם טוען שהמציאות היא הכרחית כי "אין בטבע שום דבר מקרי", אך לפי המשנה הסדורה היסודות ההכרתיים הם לא הכרחיים, אלא אם כן היחיד והקהילה משתמשים בהם ולומדים אותם לראייה-הכרה בהירה וכך לתפיסת מציאות ממשית ואמיתית . כלומר, היסודות ההכרתיים הכרחיים ללימוד דרך ולהרחבת אופקה של הראייה-הכרה . היסודות במפתח המשנה הינם גם אמת נצחית, כהגדרת שפינוזה ב מאמרעלתיקוןהשכל סעיף ( 55 ) , הסבר ( כ ) , עמ' 53 : "כאמת נצחית אני מבין אמת שאם היא חיובית הרי לעולם לא תוכל להיות שלילית" . למשל בהמשך, במפתח המשנה, יסוד א' : "יש משמעות לכול" הינה אמת נצחית כפי שהמשפט : "כימרה אינה קיימת" היא אמת נצחית, מאחר שהמשפט "אין משמעות לכול" איננו אפשרי במציאות בהגדרה .

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר