מַפְתֵּחַ: היכל טרנסצנדנטי־אימננטי — עשרה יסודות הכרתיים

עמוד:135

135 עשרה יס וד ו ת ה כרת י י ם פעילה בתהליך היצירה . בכל התרחשות התופעה המשתנה, היא קיימת ורוחשת מחד גיסא, הידוע ומוכר כ"חי" שלאחר מותו מותמר ל"דומם" וידוע ומוכר כ"דומם" מותמר ל"חי" וכו', ומאידך גיסא, היצירה נמשכת בהוויה הרוחשת, בהתרחשות בין התופעות בכלל ובכל תופעה בנפרד, כאשר החלק השני של יסוד ו', "החיים, ממד אחד משתנה ומוגבל בתהליך היצירה", מתייחס לכל סוגי החיים ובייחוד לחיי האדם כמין מן החי אשר על פי המשנה הסדורה הם "ממד אחד משתנה ומוגבל בתהליך היצירה" . בהגדרה, החיים, מחיי הזבוב לחיי האדם, מוגבלים בזמן חייהם, מוגבלים בזמן היותם סופיים . הם ממד אחד משנֶה ומשתנֶה בתהליך היצירה בסביבת חייהם ועדיין הם חלק פועל ומשתתף בתהליך היצירה הכללי אשר נמצא בעיצומו . c . הבנת היסודות ההכרתיים והפנמתם מרחיבים את תפיסת המציאות, ומאפשרים ליחיד והקהילה לייצר ולמַצֵב "משמעות מעשית במסע האנושות" ( בהמשך יסוד ח' במשנה ) , המשפיעה ופועלת בתהליך היצירה . בחלק ראשון של מאמרקצרעלאלוהים,האדםואושרו ( ירושלים : מאגנס, תשס"א ) , מראה שפינוזה שאין מקריות בעולם האידאי האלוהי . לראיית המשנה הסדורה לא הכול ברור וידוע לנו, וזאת עקב מוגבלות האדם או כל "יש" אחר, בהיותם זמניים, בעוד מהותם נצחית — יחידה בנצח . כאמור, המשנה הסדורה אינה רואה את המציאות כהכרחית כמו שפינוזה , אלא כאפשרית, ועם זאת תופסת את ה"יש" הזמני כנצחי בייחודיותו . המשנה ממשיכה את תהליך הרחבת הראייה-הכרה ( התפשטות ) דרך הפנמת כל עשרת יסודותיה במפתח המשנה . בהמשך, משנהסדורה : כללית ( אישית ) נמצאת בתוך היכל היסודות , האמיתוֹת ההכרתיות, מארז המכיל גם את המשניות החברתיות ( משניות סדורות נגזרת א' ו- ב' ) . בפועל, כולן יחד עטופות ומכילות את ה" מפתח " המורכב מאותם עשרה יסודות הכרתיים דינמיים, ובכך מאפשרים ליחיד והקהילה לנוע במרחבי ראייה והכרה שונות ופתוחות שלו / שלה ולהגביר את מנעדי איכויות האושר . אין אפשרות להשיג את האידיאל האוטופי של מימוש המשנה הסדורה, מאחר שהמציאות הממשית משתנה, ואיתה גם ההכרה האנושית, במבנה תהליכי שאינו משועבד להכרחיות והינו דינמי במהותו . d . ב אתיקה , חלק ב', הגדרה 3 , עמ' 125 , מגדיר שפינוזה "אידאה" ואומר : "באידיאה אני מבין מושג של הנפש, שהנפש מעצבת מכיוון שהנה דבר חושב" .

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר