מַפְתֵּחַ: היכל טרנסצנדנטי־אימננטי — עשרה יסודות הכרתיים

עמוד:134

134 מ ש נ ה ס דו ר ה : אֶרֶץ תִּקְוָה כיסודות הכרתיים המרחיבים, מבהירים ומעמיקים את הראייה-הכרה לתפיסת מציאות ממשית ואמיתית, כפועלת ומכילה את חמש ההגדרות האמיתיות של האלוהות לתפיסתו של שפינוזה בביאור הקודם . לתפיסת ה משנהסדורה : אֶרֶץתִּקְוָה , המרחב מלא בתופעות הבנויות מפלטפורמות גנריות אונטולוגיות עם איכויות משתנות המתנהגות בדומה לתפיסתו של שפינוזה את האלוהות : א . הפלטפורמה הגנרית של אפיוני התנועה, המכונה גם " מרכבת חיים ", היותם כלולים בטבע הטובע את עצמותם . ב . הפלטפורמה הגנרית לא מבטלת את האלוהי האפשרי, מכיוון שהמציאות היא לא הכרחית אלא אפשרית . ג . בהגדרה, מפתח המשנה הסדורה, שהוא מרחב היסודות ההכרתיים, מאפשר ונותן לכל אחד מעשרת היסודות ההכרתיים לפעול ולהיות מופעל באופן המאפשר להרחיב ולהעמיק באופק הראייה-הכרה של תפיסת המציאות הממשית האמיתית, של התחוללות והתרחשות התופעות כאגד של תנועות בעלות אפיונים זהים עם איכויות שונות, ביחיד, בקהילתו ובסביבתו . מתוך שלוש האמיתות האלה יוצאת המשנה אל המסע האפשרי של הרחבת והעמקת אופק רב יותר של ממדי ההכרה . לאורך הדורות נהגו, ועדיין נוהגים, להגדיר בפשטות עיוורת את מרחב התופעות, את הטבע, כחי, צומח ודומם, לשילובם ההדדי, המתייחסים ומשפיעים זה על זה . בהווה הנמשך והמשתנה, נתפס העבָר, כפועֵל בתנאי טבע שאפשרו לסוגי ומיני חיים אחרים לשוטט במרחב ולאפשר לסוגי ומיני חיים שונים ואחרים להופיע . למשל, יסוד ו' במפתח המשנה הסדורה בהמשך, מכיל את שינויי העבר, את זמן השינוי, בעוד היסוד מדבר בלשון הווה נמשך : " תהליך היצירה בעיצומו — החיים, ממד אחד משתנה ומוגבל בתהליך היצירה " . יסוד ו' כבר מכיל בתוכו את הבסיס שיצק שפינוזה עם שני תוארי האלוהות האנושיים — התפשטות ומחשבה — שהם תארים או אפיונים מעטים למושג אלוהות אפשרית בכלל, שכל הניתן לומר עליו הוא שהוא אפשרי בלבד, כי מרחב המציאות הממשית האמיתית היא אפשרית ולא הכרחית . b . כאמור, עשרת היסודות ההכרתיים ( אפיסטמולוגיים ) הם "מפתח" למשנה הסדורה כולה ; הם עוסקים בהגדרת המציאות הממשית באמצעות מארג של אמיתוֹת היסודות הכרתיים . למשל : יסוד ו' במפתח המשנה בנוי משני חלקים . הראשון, "תהליך היצירה בעיצומו", דהיינו החיים והמוות שלובים הדדית והינם הוויה

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר