הַקְדָּמָה

עמוד:108

108 מ ש נ ה ס דו ר ה : אֶרֶץ תִּקְוָה ולראות ולהכיר את ייחודם הסובייקטיבי ההולם ומשתנה באמצעות פיתוח אופקי הראייה-הכרה שבהם, כפי שמוסבר מפתח המשנה הסדורה . המשנה הסדורה : אֶרֶץתִּקְוָה , אינה רואה אידאה "שלמה" ולא מכירה בעֶקרון ה"שלמות" או "ניצחון" מצד הטבע, הפוך מראיית שפינוזה ואחרים לתקופתו . לעומת זאת, התפיסה הקיימת באנושות היא עדיין סיבתית ודואלית, ורואה את השאיפה המתמדת אֱלֵי ה"שלמות הממשית האלוהית", כראיית דקארט ב הגיונות , שנכתב בתקופת צעירותו של שפינוזה . המשנה הסדורה רואה ומכירה בעֶקרון אי השלמות כמבואר באחד הפרקים בהמשך, ומתודת הלימוד הנמשך בפועל היא, כאמור לעיל בביאור a , בין שלושת פרקי משנת היחיד ופרקי המשניות האחרות . לא ניתן להשיג את השלמות המיוחלת, ולא כדאי לשאוף אליה, והיא אינה בתחום האפשרי לבני-אדם . עצם הידיעה שאין שלמות אחרונה שאליה יש לשאוף, משביחה את טובתם של היחיד והקהילה ומונעת תחרות מיותרת, מבלי לגרוע מן התקווה להגשמת שאיפות, חזונות ויעדים אופטימליים בפעילות מיטיבה יותר בדרך לאיסוף רגעי אושר . מצבי הכרה — כל השלבים בכל הפרקים בכל שלוש המשניות הינם עִיקָרִים 53 מֽכַוונִים הקשורים, נובעים ופועלים מהמרחב ומהאידאה הטרנסצנדנטית ומשתנה המגדירה את הפרק במשנה הספציפית . קיימת דינמיקה וסימביוזה בין השלבים ( העיקרים המכוונים ) בכל פרק, דינמיקה המגדירה את מצבו ( state ) ההווייתי של היחיד אל מול נושא הפרק, שהינו האידאה ההכרתית הטרנסצנדנטית ומשתנה של הפרק . אפשר לראות בשלבים מנעד איכות המשניות : משנה ראשונה : משנהסדורה : כללית ( אישית ) משנה שנייה : נגזרתא'משנהסדורה : עולםחייקהילות משנה שלישית : נגזרתב'משנהסדורה : עולםחייקהילה,אחת

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר