הַקְדָּמָה

עמוד:105

105 הַקְדָּמָה יסודות אלה יוצרים מרחב-חלל דינמי עבור האדם היחיד והקהילה ; דינמי — בהתחוללותו, בהיותו פתוח, מתרחב ומתכווץ בהווייתו בזמנים שונים, במצבים שונים ובמקומות שונים . c . היסודות ההכרתיים במפתח המשנה הסדורה הינם משפטים מופתיים החותרים להמשגה של מצבי ההכרה כמוגדר על ידי עמנואלקאנט במבוא, על תורת-ההיגיון הטרנסצנדנטלית, האומר : " 1 . לא יהיו מושגים ניסיוניים : 2 . שלא יהיו נמנים עם ההסתכלות והחושניות, אלא עם החשיבה והשכל : 3 . שיהיו מושגי-יסוד, ויהיו מובדלים יפה-יפה מן המושגים הנגזרים מהם או המורכבים מהם : 4 . שלוח-המושגים האלה יהיה שלם" ( עמנואל קאנט , ביקורתהתבונההטהורה , תרגום : ש"ה ברגמן, נ' רוטנשטרייך, מוסד ביאליק, 1996 , עמ' 69 ) . המשנה רואה את ההכרה האנושית כהוויה דינמית משתנה, הכוללת, כאמור, עשרה יסודות הכרתיים . היסודות אומנם קשורים זה בזה, אך אינם יוצרים גבולות סגורים במרחב הרוחש, הפתוח ומשתנה של ההכרה . עשרת היסודות ההכרתיים מהווים ופועלים במעין סוכה סימבולית הבונה מעל הידע הפילוסופי הקדום והעכשווי ומעל תפיסת המציאות הקיימת . היסודות ההכרתיים במפתח המשנה פותחים את ההכרה לעומקים חדשים ואפשריים . ומשלוש משניות — שלוש המשניות הן : משנהסדורה : כללית ( אישית ) , משנה 5 סדורה : עולםחייקהילות, ו משנהסדורה : עולםחייקהילה,אחת . המבנה בשלוש המשניות זהה . שיטת הלימוד מורכבת משלושה פרקים : פרק ראשון : "מטרות-על ( משמעות-רוח ) ", פרק שני : "דרך ( ראייה-הכרה ) ", פרק שלישי : "מימוש ( פעולה-חומר ) " . פרקי המשניות הינם גנריים בהתייחסותם לנשוא השיטה, היחיד, הקהילה, וניסיון ספציפי של קהילה אחת, המשמשת דוגמה לקהילות נוספות הנמצאות בסכסוך . הפרק הראשון, "מטרות-על ( משמעות- רוח ) ", הינו האידיאל של ההכרה היחידנית, סוג של אידאה אונטולוגית- טרנסצנדנטית משתנה, בתחום המשמעויות הפועלות אל מול רוח האדם, כפי שהיא לעצמה וללא מושאים . הפרק השני, "דרך ( ראייה-הכרה ) ", הינו סוג של אידאה אפיסטמולוגית-קוסמולוגית משתנה, הפועלת בתחום ההכרה

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר