הַקְדָּמָה

עמוד:104

104 מ ש נ ה ס דו ר ה : אֶרֶץ תִּקְוָה ומעשי . בכך סוללֶת שיטת המשנה הסדורה דרך ראויה ומעשית יותר להשגה מעשית של יחסים פועלים ומשמעויות פועלות לחייו הספציפיים של היחיד, המרווה בו שלווה, רוגע, סיפוק עצמי בסביבה אוהבת וביצירה נמשכת של חייו . התקווה לרגעים ארוכים של מנעדי איכויות אושר איננה אידאה הנמצאת "בידי שמיים", כמדובר ונלמד במקומות שונים, והיא אינה נמצאת אחרי מות הגופנפש, האדם, כעונש או גמול למעשיו בחייו . ה תקווה שזורה בפעילותה של אנרגיית החיים כשלעצמם, המפעפעת בכל חיי האנוש בכל רגע ורגע, וזאת היא ראשית, התקווה לחיים עצמם, ושנית תקווה לחיים עם איסוף הרגעים של מנעדי איכויות אושר למינם ולתקופתם . עלינו לברר את פעילויותינו בתבונה כך שנפעל מתוך תקווֹת-אמת ומראייה והכרה התופסות את המציאות הממשית והאמיתית של עצמנו ושל התופעות הרוחשות בסביבת חיינו . a . ממפתח — ב אתיקה , חלק ב', משפט 47 , עמ' 179 , אומרשפינוזה : "לנפש 49 האדם יש הכרה הולמת של המהות הנצחית והאינסופית של אלוהים" . המשנה מקבלת את תפיסת שפינוזה שההכרה האנושית יכולה להשתנות ולהשביח באיכותה הפועלת . מתוך כך היא מרחיבה, במפתח המשנה, את גבולות אופקי הראייה-הכרה עד כמה שניתן לה לראות בעת הזאת, מבלי להיכנס לתאולוגיה או להביא את אלוהים כהסבר לתופעות . משנה סדורה : אֶרֶץתִּקְוָה . פותחת בהקדמה ולאחריה, מפתח המשנה, המציג את עשרת יסודותיה ההכרתיים הפועלים והאפשריים . היסודות מוצגים תחילה, ובהם ואיתם יש שלוש המשניות . המשנה הראשונה היא ליחיד האדם באשר הוא, המשנה השנייה מופנית לקהילה כלשהי של בני-אדם, והמשנה השלישית מראה כיצד אפשר לפתור סכסוכים בין קהילות אדם . b . ב אתיקה , באקסיומה החמישית, עמ' 77 , אומר שפינוזה : "דברים שאין ביניהם שום דבר משותף, אי אפשר להבין אותם זה באמצעות זה או מושגו של האחד אינו כולל בתוכו את מושגו של האחר" . "מפתח המשנה" כולל עשרה יסודות הכרה משותפים : אלה הם אקסיומות הקשורות לאופן שבו תופסים האדם והקהילה את כלל התופעות, של כל ה"יש" לסוגיו ולאופניו . מעבר לכך, היסודות ההכרתיים כולם הינם "מפתח" להרחבת התודעה האנושית .

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר