הַקְדָּמָה

עמוד:99

99 הַקְדָּמָה בחלק זה אדון בעוצמתה של התבונה, ואראה מה התבונה יכולה לפעול כנגד הריגשות, ומהי חירות הרוח או ברכת האושר" ( ההדגשה במקור ) . המשנה הסדורה מראה דרך, מתודה דינמית אפשרית, להגיע אל איסוף מנעדי איכויות אושר משתנות . הבנת איכויות אפיוני התנועה כמבואר ב תורתהמחוללים וב מורה אנכי , מאפשרת לראות ולהבין כיצד היחיד והקהילה משביחים את איכויותיהם הסובייקטיביות ואת תנועתם והתנהלותם במרחב במציאות אפשרית בלתי הכרחית . הדרך עצמה אינה מוליכה אל חירות, כמו הייתה החירות נעוצה בנקודת זמן עתידית כלשהי שעלינו להגיע אליה . ה חירות היא מצב מוגדר ומוגבל שהיחיד נמצא בו, חירות הבחירה בין שורה של אפשרויות פעולה פוטנציאליות . החירות המוגבלת ומנעדי איכויות האושר נמצאים כאן ועכשיו . תפיסת הימצאותם כאן ועכשיו היא אחת מהתובנות המעשיות של שיטת המשנה הסדורה, הבאה לא רק להוסיף על תפיסתו של שפינוזה, אלא גם לאפסה ולהביאה כרוכה יחדיו עם הישגיו של המדע החמור של ימינו . המשנה הסדורה רואה את התבונה לא כפועלת "כנגד הריגשות", כפי שתופס שפינוזה, אלא כפועלת יחד ובאחריות עם הרִגְשות, רציות והיפעלויות המהווים את אנרגיית החיות האפשריים ליחיד ולקהילתו . מכלול זה אמור לפעול יחדיו באופן יוזם ותבוני יותר, מתוך תודעה והכרה מודעת, ובכך להגביר את איסוף מנעדי איכויות האושר . a . מדברת ומסבירה — המשנה הסדורה מדברת ומסבירה וכתובה כולה בלשון 47 הווה, לשון חיובית הפועלת בהוויה . כאמור, מבחינת הטבע האלוהי האפשרי, אין "טוב" או "רע", אלא רק בריאה, יצירה ועשייה בלתי פוסקות, הנקבעות באין- סוף התרחשויות סופיות במרחב, התרחשות התופעה בטבע הטובע . המשנה הסדורה אינה מבחינה בין חרדות ופחדים הנובעים מחרדות ופחדי "גוף" לחרדות ופחדי "נפש", כי הגוף הוא הנפש והנפש היא גוף . מחד גיסא, פחדי הגופנפש מגינים גם באופן אינטואיטיבי אמיתי מפני סכנת חיים, ומאידך גיסא, יכולים ברובם ועיקרם להיות מונעים מהכרה דמיונית-הזייתית . להתבוננותי, נראים לי בעלי חיים כמי ששרידותם נשענת על ממשות אמיתית, מצד הגופנפש שלהם, וכמי שפועלים באופן ההולם את סביבתם המשתנה . אומנם אינני מבין את חולשותיהם או חוזקם, אך אני מודע לקיומם . לעומתם, מבזבז האדם את מרב זמנו במחשבות סוערות, מדאגות לעתיד כזה או אחר, יחד עם מחשבות על איך

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר