הַקְדָּמָה

עמוד:80

80 מ ש נ ה ס דו ר ה : אֶרֶץ תִּקְוָה שיר כ : "גַּם הַנִּמְחֶקֶת אֱמֶת הִיא וְגַם / הַקַּיָּם אַשְׁלָיָה הוּא כִּי אוֹר רוּחַ / אַחַת הִיא נִצְחִית וּמִתּוֹכָהּ הֵם נוֹבְעִים / וְאֵלֶיהָ שָׁבִים כְּמַחְזוֹר הַדָּם / אֱלֵי לֵב אַב עוֹלָמִים" . לאנוש — לאדם היחיד הלומד ומבקר . אומר שפינוזה ב מאמרעלתיקוןהשכל , 3 סעיף ( 13 ) , עמ' 27 : "וטוב עליון תיקרא השגת הטבע הזה והתענגות עליו, בצוותא עם בני אדם אחרים" וממשיך ואומר : "ואחר כך לייסד את החברה הדרושה כדי שמרבית האנשים יגיעו בקלות ובביטחון למטרה זו" ( שם, סעיף ( 14 ) , עמ' 28 ) וממשיך בסעיף ( 15 ) ואומר : "שומה עלינו ליצור פילוסופיה של המוסר וגם תורה לחינוך בני הנעורים" . ה משנהסדורה : אֶרֶץתִּקְוָה על חלקיה פורצת, ממשיכה ומממשת מתוך תנועתה הטבעית, את תקוותיו ובקשותיו של שפינוזה . כדאי ללמוד לראות את המשנה הסדורה כדרך פועלת ומממשת לחינוך ולימוד דינמי של ילדים ובני נוער לגלות את עצמם בקהילתם, בדגש על ייחודם וסגולותיהם המיוחדות, אהבותיהם ודרכם האחת, תוך כדי השינויים הרוחשים בם ובמשפחתם-קהילתם . ללמוד — אומר שפינוזה בנספח לפרק י', בחלק ד' של ה אתיקה , עמ' 354 : "אי 31 אפשר להדגים טוב יותר את שיעור כשרונו ונטיית רוחו של אדם מאשר על ידי חינוכם של בני האדם לכך, כדי שיגיעו בסופו של דבר לחיות תחת שלטון תבונתם שלהם" . המשנה הסדורה מאמצת את גישת שפינוזה ללמוד לחנך את היחיד ואת האפשרות לחיות חיים יותר מאושרים הנמצאים ואפשריים . לצערי, ברוב המקרים, מאמֵץ ומסגל לעצמו היחיד בקהילתו, תבניות "אושר ממוסחרות", הנשענות על חרדה ופחד ורמות ראייה והכרה מעורפלות, רדודות ועמומות . דבר הגורם לרוב בני-האדם לחיות בחרדה ופחד, מתח, סבל, וייאוש . ה משנה סדורה : אֶרֶץתִּקְוָה מאפשרת בעזרת מתודת לימוד הגלומה בה והמפורטת בהמשך, להרחיב ולהעמיק את קשת ואופק הראייה וההכרה, ובכך להשביח את בהירות ראיית היחיד במרחב תבונתו, תוך כדי זיהוי והכרת מהותו וייחודו ההולמת והמשתנה . השילוב בין למידת " אנכי " ( ראו מורהאנכי , דברי הימים, 2017 ) ללמידת הקהילה והסביבה המציאותית הממשית, מביא את היחיד לידי השבחת מנעדי איכויות אושרו לאורך רגעי חיים הולכים ומתרבים . כלי לימוד

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר