הַקְדָּמָה

עמוד:79

79 הַקְדָּמָה בפועל ( אפיסטמולוגיה ) ובכך גם יתגמש ויתייצב אופן ההתייחסות של היחיד לתוצאות פעולותיו . בימינו אנו מבינים טוב יותר מבעבר את טיבם של הדברים, ואופק הבנתנו את הקוסמוס או את הנָנוֹהתרחב לאין שיעור, ועם זאת בנפול מסכי האי-ידיעה אנו רואים כמה עוד חסרה לנו הבנת האופן שבו מתחוללות התופעות במעמקי הטבע . כיצד נמשך הפרפטואום מובּילה של הטבע, פוקעת כל תופעה מה"אין" אל ה"יש" וחוזר ונמשך ללא פסק ( בהמשך נראה שהסופיות עם הבחירה בפעולה האפשרית, וטוב שכך, יוצרים את הפרפטואום מובּילה של טבע התופעות, את הטרנסצנדנטיות של הטבע הטובע ) . לצערי, אנו עדיין מתארים את חיוּתם של הדברים באופן סטטיסטי פשטני ופופולרי, כולל משך חיי אנוש, לפי גנטיקה, אזור, תזונה, השכלה וכו' . נתונים אלו מתארים מגמות קִצְרות מועד בלבד . כדאי אפוא לבני-האדם ולקהילות לבחון מחדש את מהותם וסביבתם מתוך ערנות לזמניותה והשתנותה המתמדת של המציאות הרוחשת סביבם . המציאות מתחוללת, מתהווה ומשתנה, בעוד יחידיה, פרטיה וגבולות קהילותיה פרוצים ומשתנים אף הם עד להתכלותם . כדאי לו — באיגרת עשרים ואחת לגוּיליאֶלמו דה-בּליינבּרג, איגרות , עמ' 133 29 ( מוסד ביאליק, תרגום מלטינית : אפרים שמואלי ) , אומר שפינוזה : "אור השכל הטבעי, שגם אותו הקנה לנו ובחכמתו האלוהית הוא מקיימו בנו, אור חזק ולא עכור . . . ואפילו אמצא ביום מן הימים שאותו פרי שקניתי לי על ידי שכלי הטבעי הוא פרי-רמייה, מכל מקום עוד יגרום לי אושר, כי יש לי קורת רוח, ואני משתוקק לחיות את ימי לא בעצבות ובאנחה אלא בשלוות הנפש, בשמחה ובקורת הרוח, ועל ידי כך אני עולה במעלה אחת" . אנוכי מזדהה בגופנפשי עם הפילוסוף ברוך דה שפינוזה בתקופתו ומביא בזאת את שירי שפורסם בספרי משליחצרהנזירעםכיפהזהובה . 31 ולדעת 3 לראות, להכיר, ללמוד 29 לאנושכדאי לו 32 במרחב ובזמן . ייחוד מסעו

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר