הַקְדָּמָה

עמוד:75

75 הַקְדָּמָה אף מכשילים אותה, ולא פעם הם הסיבה לכליונם של המחזיקים בהם" . 341 שנה אחרי מותו של שפינוזה , "כדאי לנו להבין" שאנו נמצאים במצב חמור ביותר . אנו בעיצומו של תהליך של " טיפשות ההמונים " ולא "חכמת ההמונים", כפי שחלק מהתקשורת ואקדמאים חוקרי העתיד מכנים . יש תהליכי ריבוי ודרך חיים מואצים של בני-האדם על כדור הארץ, המוגבל במשאביו והמחייב איזון והרמוניה בין כל מרכיבי הטבע . האנושות כיום נמצאת במודעות לבעיה, אך אין לה כלים אופרטיביים מעשיים לשנות ולהשפיע . המשנה הסדורה רואה את התפתחות-התרחשות התקשורת כעידן התקשורת, עידן שהאנושות רואה את עצמה ומתקשרת בינה לבינה בכל האופנים . בפועל, פיזור ופתיחות המידע באופן חד ואקספוננציאלי מביאים לשינויים מבניים אנושיים וחברתיים מאזנים . כפי שהמציאות איננה הכרחית אלא אפשרית מטבעה, כך גם הכרח הוא שהיא תשתנה בטבעה . התקשורת האישית והבין-אישית, העולמית, האנושית, יכולה להשביח את איכויות חיי האנושות ולהרוס אותן באותה העת ( למשל "משחק" הרייטינג שכל בר דעת ותבונה לא משתתף בו ) . לכן "כדאי לנו להבין" שרגעים של מנעדי איכויות האושר אינם מצויים בדימויים ובאובייקטים שההמון רודף אחריהם, כדברי שפינוזה, אלא נמצאים בחיי היו-יום העכשוויים של כל אחד ואחת מאיתנו, בפרטים הקטנים, באהבות שלנו, בהגשמה פעילה של מהותנו ההולמת . המשנה רואה שינוי מבני גם במערכות החינוך האנושי בעקבות התפתחות התקשורת . קיימת אפשרות שאכן יוקמו מערכות חינוך אשר יהיו מושתתות לא רק על הקניית כלים בסיסיים להתנהלות ראויה ואפקטיבית בעולם האנושי, אלא יהיו מערכי לימוד אשר יתמקדו בלמידת האדם את עצמו, את האנוכי המהותי לו, לאורך דרכו בתוך ואל תוך משך ההווה . יהיו אלו מערכות לימוד דינמיות שיאפשרו את המשך איסוף רגעי מנעדי איכויות אושרו של היחיד ושל הקהילה בפועל . היותנו — שפינוזה , ב מאמרעלתיקוןהשכל , סעיף ( 16 ) , עמ' 28 , אומר : "יש 26 להמציא דרך לתקנת השכל ולטיהורו מוקדם ככל האפשר" . המשנה מאמצת גישה זו ומביאה ומציגה ב משנהסדורה : אֶרֶץתִּקְוָה שיטה דינמית מעשית ללימוד היחיד איך לקדם ולהשביח את הרגעים של מנעדי איכויות אושרו היחידני והקהילתי . לראיית המשנה, לפילוסופיה ולמדע יש תכלית שימושית

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר