הַקְדָּמָה

עמוד:74

74 מ ש נ ה ס דו ר ה : אֶרֶץ תִּקְוָה על האלוהות זה שהיא אפשרית בלבד, מאחר שכל מציאות ממשית היא אפשרית ולא הכרחית . המציאות היא אפשרית במסגרת המרחב שהתופעה הווָה בו . לכן דמיון שלוקח את התופעה למקום אחר במרחב, אולי לא יתאפשר במציאות הממשית האמיתית . אינני סיבתי ודואלי ואני כן רואה את הסיבתיות כקיימת, אך קיומה בתופעה הרוחשת, מועטת ביותר לעומת סך כל פעילויותיה בהתרחשותה . התופעה איננה מתרחשת בדואליות כלשהי, אך הסיבתיות פועלת כאשר ליחס, או למשמעות הפועלת בה, יש רק אפשרות פעולה אחת, כמו ייצור חומצת אמינו מסוג מסוים וכו' . המשנה הסדורה והפילוסופיה הבונה השזורה בה, תופסות את התבוננותם והכרתם של בני-אדם וקהילותיהם כיום כאילו הם הגורמים המכוננים את המציאות הממשית ואת עולם התופעות, והמשנה הסדורה מראה שזוהי תנועה מהאנוש פנימה וחוצה אל כל המרחב הבהיר והעמוק סביבו — המשנה הסדורה קוראת להרחבת הכרת האנוש לאופקים חדשים עד כדי ראיית התופעות הממשיות הרוחשות בהווה הנמשך והמשתנה . לתפיסת המשנה, אנו הווים כל הזמן בהווה הנמשך והמשתנה בלבד . בהווה אנו מדמיינים או מדמים את העבר, ובהווה אנו מדמים ומדמיינים את העתיד . גם העבר וגם העתיד-לבוא מקופלים בתוך הווה נמשך ומשתנה . האלוהות האפשרית נמצאת ופועלת בעולם ה"יש" וה"אין", בעולם הטבע הטובע . אלוהות אפשרית, או האלוהי האפשרי, היא סיבת עצמה, והמשנה הסדורה בוחנת את האנוש וקהילתו בחייו וסביבתו, בגופנפשו ובפועלו כהוויה מגשימה . האלוהות האפשרית היא שירה בהכרתה ובפיה של ההשראה האנושית לשֶׁבח הטבע הטובע, לשבח האל האפשרי . להבין — אומר שפינוזה ב מאמרעלתיקוןהשכל ( סעיף ( 7 ) , עמ' 24 ) : "כל הדברים 25 שההמון רודף אחריהם, לא זו בלבד שאין בהם כדי לשמר את ישותנו אלא הם 25 ,כְּדַאי להבין את קיום האנושות במרחב . כְּדַאי לנו להבין 26 עלכבני אנוש, על האדמה הזאת האחת, את היותנו כוכב האָרץ הזאת . אֶרֶץ זבת חלב ודבש .

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר