הַקְדָּמָה

עמוד:66

66 מ ש נ ה ס דו ר ה : אֶרֶץ תִּקְוָה b . כאמור לעיל, עיקר-מכוון של המשנה הוא שהמציאות היא אפשרית ואינה הכרחית . לפיכך מטבע הדברים, מושג האלוהות כטבע הטובע אפשרי גם הוא . לכן, טוב לו לאדם שיממש את אלוהות הטבע הטובע האפשרי בעצמו ובחייו, לא רק מתוך הכרה ותפיסה רחבה ועמוקה יותר, אלא גם מתוך השתתפות והתמזגות בחוויית ההתרחשות האצילה, כבריאה, יצירה ועשייה שלו את עצמו . כמובן יהיה קל יותר ליחיד להגשים זאת כאשר החברה והסביבה יפעלו ויחיו עצמם על פי השיטה המעשית השזורה לאורכה של ה משנהסדורה : אֶרֶץתִּקְוָה , מהרחבה והעמקה של הראייה וההכרה הממשית באמצעות מפתח המשנה, עשרת יסודותיו, דרך ה משנהסדורה : כללית ( אישית ) למשניות החברתיות, נגזרת א', משנהסדורה : עולםחייקהילות , ונגזרת ב', משנהסדורה : עולםחיי קהילה,אחת . c . בסעיף 14 של מאמרעל תיקון השכל ( תרגום : נתן שפיגל, מאגנס, ירושלים, תשל"ג, עמ' 27 ) , טוען שפינוזה : "אושרי כולל את מאמצי להביא לידי כך שאנשים רבים יבינו כמוני, ושהבנתם ותשוקתם תתאמנה להבנתי ותשוקתי" . המשנה מסכימה עם שפינוזה שאושר גדול יותר לאדם היחיד הוא לחיות בחברה שיש בה יותר אנשים מאושרים . המצב הנפשיגופני הסביבתי משפיע ופועל באופן מעשי . המשנה הסדורה רואה ומכירה שבסביבה חברתית כלשהי כדאי לחנך, לקבל ולקיים חוקי מוסר אנושי קהילתי, המתווים רשת הגנתית מפני פרשנויות מוטעות של מושג האושר על מנעדיו . מציאות חיינו היום-יומית אף היא מאשרת זאת . ישנם מאבקים בתוך כל קהילה בפני עצמה על מהו מנעד האושר לאותה הקהילה, וטוב שכך, אולם במקביל ישנה שנאה ואיבה בין קהילות לבין עצמן . אחת בוחרת להקריב קורבנות, האחרת, אוכל מוכשר מסוג אחד והשנייה מסוג אחר . ישנם הבדלים אתיים קהילתיים, בין קהילות המביאים אותן למאבק על אמונה או כוח, היוצרים מלחמה, סבל ואובדן . האתיקה השונה המבדילה בין קהילה לקהילה והשוני במסורות הדתות והאמונות מביאים לידי מאבק בלתי פוסק . המשנה רואה קשר וסימביוזה טבעית בין הפרט והקהילה, אשר בו היחיד לומד להכיר את מהותו וסביבתו ולקבל את ייחוד מהותו ומצבו במרחב במובן ואופן של "מלך על עולמו", תוך כיבוד ושמירה על כללי מוסר קהילתיים . כל קהילה תרחיב את הקונספציה האתית הרווחת בין

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר