הַקְדָּמָה

עמוד:117

117 הַקְדָּמָה נגזרת א' — המשניות החברתיות, נגזרת א' ו-ב', מוקדשות לפילוסוף ברוך שפינוזה , 59 ואני רואה בהן את הפרק החסר ב מאמרמדיני , אשר לא הספיק לכותבו . המשניות הסדורות החברתיות-קהילתיות "מדלגות" על משך ההווֶה המִשְׁתַּנֶּה והמשנֶה של 350 שנה, והמשנה הסדורה בונָה ומציעה מבנה חברתי-קהילתי לנוכח רוח-הזמן, זמננו שלנו, תקופה שהיא כמובן אחרת וחדשה . בפרק הזמן שחלף חלה מקפצה אדירה במבנה התקשורת, בנגישות אליה ובמהירותה . האנושות מדברת ורואה את עצמה באופן מיידי, באמצעות התקשורת והנגישות הפיזית של בני-אדם המוצאים עצמם לכודים בתפיסת מציאותם ( על תקשורת ודימויים ראו רקע בספרו של הפילוסוף והאומן האוונגרדי Guy Debord , עידןהראווה ) . חלק מהאנושות רואה שינוי במקומם, וחלקם דורש שוויון או כוח חיות לאומי או דתי . בני-האדם רואים דימויים וייצוגים של התרחשות ברצף שאינו פוסק ואינם מוצאים את הדרך לפתרון, כיצד לשנות את מצבם . מרחב הראייה של היחיד היום הינו גלובלי . הוא ער לכך שעדיין אין הוא יכול להשפיע, ואין ביכולתו הבלבדית לשנות . מיליארדי אנשים סובלים וחולים, תוך התהליך ההולך וגובר של פיזור המידע לכל בני-האדם באשר הם . לנוכח התעצמות התופעה הזאת ומאחר שיש גם צורך במשנה חברתית חדשה, סודרו ונכתבו המשניות החברתיות . האנושות תפקדה בחיים חברתיים וקהילתיים מאז ומתמיד, עברה שינויים ומהפכות והגיעה עד הלום . משנהסדורה : אֶרֶץתִּקְוָה רואה ומכירה שהתרחשויות בהווה מאפשרות להשפיע על אופן תפיסת המציאות החדשה שהמשניות קוראות לה . קהילות — ב מאמרמדיני , פרק חמישי, סעיף 2 , עמ' 44 , אומר שפינוזה : "ולפיכך 6 הממלכה המעולה היא זו, שבה האנשים חיים את חייהם באחדות ושחוקיה נשמרים בתומם" . שפינוזה ממשיך בסעיף 5 , עמ' 45 , ואומר : "המשטר המעולה הוא כזה, שבו האנשים חיים את חייהם באחדות . . . בייחוד התבונה — המעלה האמיתית והחיים האמיתיים של הרוח" . שפינוזה בתקופתו חתר לחיי קהילה הנתונים תחת ממלכה או מדינה הנותנת חופש יחסי ליחידיה, החיים באחדות מדינית-ממלכתית כלשהי, כל זאת לאור תפיסתו את המציאות התבונית . המשנה הסדורה לשיטתה כבר בביאור 2 , הציגה את הבעיה האינהרנטית במסגרת של מדינה-ממלכה, אשר פרטיה הם קהילות ויחידים . ניתן לראות שחלקם מנצלים את המסגרת המדינית-ממלכתית, אינם תורמים דבר למדינה ומסירים כל

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר