הַקְדָּמָה

עמוד:116

116 מ ש נ ה ס דו ר ה : אֶרֶץ תִּקְוָה רוחש בהרמוניה הדדית — סוג של איחוד של אין-ספור "ישים" אחרים . ונוסף על כך, היחיד אינו לבדו, יש עוד בני-אנוש אחרים, הוא בריבוי . כאמור, היחיד החי הוא ייחוד ואיחוד בריבוי , אוחז בייחודיותו הנמשכת ומשתנה אך משמרת את זהותה, מאששת את זהותה-ייחודיותה שוב ושוב . שפינוזה רואה את התופעות באופן סיבתי, ואילו המשנה הסדורה רואה את התרחשות התופעות כרוחשות ומשתנות בהווה הנמשך והמשתנה בתוך מרחב אימננטי ליחסים פועלים, משמעויות פועלות, כמבואר ב הגיונותאמסטרדמיים . הסיבתיות אכן קיימת, אך היא אינה אלא חלק קטן בהתרחשות התופעה . המשנה רואה את הרבים, הקהילה, כגופנפש הומוגני אך עם גבולות פתוחים, מהיותה מורכבת מיחידים . נגזרת א', משנהסדורה : עולם חייקהילות , בנויה על פי אותו המבנה של ה משנהסדורההכללית ( אישית ) עם השינויים המתבקשים, מהיות הקהילה שונה מהיחיד בהגדרתה . ה משנההסדורה : אֶרֶץתִּקְוָה גם מרחיבה את הגדרת "יחיד" ביסוד ה' במפתח המשנה : "חיים מסע אחד יחיד בזמן", דהיינו, גם בהיותו יחיד וסופי "בעלי קיום קבוע", כדברי שפינוזה, עדיין ייחודיותו ודרך חיותו ומסעו של היחיד היא נצחית, אין אחרת זהה לה בנצח ההווה . נוסף על כך, "חיות" או "חיים" מתייחסים לכל הקיים, לכל "יש" אונטולוגי, על פי יסוד ג' במפתח ההכרתי של המשנה הסדורה, שהרי גם האבן הנשחקת עוברת מסע יחיד, את מסעה, כאמור באריכות בהמשך, במפתח המשנה, ביסוד ה' : "חיים מסע אחד, יחיד, בזמן" . 6 59 —משנהסדורה : עולםחייקהילותמשנה שנייה : נגזרת א' מתארת ומפרטת דרך לתפיסת מציאותה ההולמת של הקהילה את עצמה במרחב סביבתה תוך התרחשות עולם חיי קהילות ואפשרויות למתרחש . נגזרת א' יכולה להתרחש באופן הולם כאשר נגזרת ב' מתממשת ונמשכת .

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר