ראשית דבר

עמוד:14

14 מ ש נ ה ס דו ר ה : אֶרֶץ תִּקְוָה ה משנהסדורה : אֶרֶץתִּקְוָה הינה פילוסופיה כללית, אישית-קהילתית, טרנסצנדנטית- אימננטית מַרְכִּיבָה ( General, individual - social, transcendental - Immanence, constructivism - philosophy ) , המרכיבה ומכילה במהותה מתודת לימוד המושתתת על תבונה והכרה, הקוראת לשינוי רדיקלי בתפיסת התרחשות המציאות הממשית, מרחב התופעות המשתנות, תוך חינוך בסיסי המאפשר ליחיד לראות, להכיר ולקבל את איכויותיו-סגולותיו הייחודיות . וכך, מתוך ראייה והכרה במציאות ההולמת של עצמו וסביבתו, יחיה את דרכו האחת והמיוחדת בתבונה בפועל, ביתר שלווה ושמחת הדרך . המידע הקיים והנגלה, יחד עם ניסיוננו הצבור, מאפשרים ראייה מרחיבה והולמת יותר, המכוננת פעילות תודעתית-הכרתית מעשית . כפי שמסביר טִימַיְאוֹס ל סוקרטס : "את הסיבה האלוהית עלינו לבקש בכל דבר ודבר, למען נזכה לחיי אושר, במידה שניתן 6 , וממשיך ואומר : "מי ששם את לבו אל אהבת המדע ואל לטבענו להיות מאושר" תבונת אמת, ואימן בקרבו בראש וראשונה את החלק ההוא, הרי אם אמנם יגיע למה שהוא אמת, מובטח לו בלא ספק שמחשבותיו תהיינה בנות אַל מוות ואלוהיות, ויקנה לעצמו חיי נצח במלוא השיעור שניתן לטבע האנושי להשיגו : ובאשר הוא מטפח בכל עת ושעה את חלקו האלוהי, ונותן כבוד ויקר לאותו שר השוכן עמדו, הריהו מאושר 7 , כאמור ב משלי על ידי שלמה בן-דוד : "אַשְׁרֵי אָדָם מָצָא חָכְמָה . . . דְּרָכֶיהָמאין כמותו" 8 . דַרְכֵי-נֹעַם וְכָל-נְתִיבוֹתֶיהָשָׁלוֹם : עֵץ-חַיִּים הִיא לַמַּחֲזִיקִים בָּהּוְתֹמְכֶיהָמְאֻשָּׁר" המשנה הסדורה בנויה מכמה חלקים . החלק הראשון הינו הקדמה , המכילה הסבר לכתיבתה ולמשמעותה, וכלים המאפשרים את הבנתה . החלק השני הינו היכל טרנסצנדנטי-אימננטי , אשר גבולותיו וממדיו דינמיים, והוא מוגדר על ידי עשרה יסודות , שהם אידאות אמיתיות ( היפותזות ) המובאות כהכרות טהורות . יסודות אלו הם גם היכל וגם מפתח להרחבת האופק והעומק של הראייה וההכרה האנושית, האישית והחברתית-קהילתית . החלק השלישי נמצא בתוך ההיכל הטרנסצנדנטי של היסודות, ומורכב משלוש משניות פילוסופיות רוחשות, הכתובות בצמצום רב כדי להכיל את מרב אפשרויות קיום תופעת האנושות במרחב . המשנה הראשונה , מכוונת ליחיד האדם באשר הוא, משנהסדורה : כללית ( אישית ) . המשנה הראשונה, משנת היחיד, הינה 6 טימיאוס, כתביאפלטון , כרך שלישי, עמ' 579 . 7 שם, עמ' 605 . 8 משלי ג, יג – יח .

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר