הקדמה

מתוך:  > פרקי אבות > הקדמה

עמוד:10

י ש עיה ו ל יבוב י ץ 0 1 שהוא גם המקובל הגדול שחיבר את "מגיד מישרים", שהרי ב"שולחן ערוך" אין רמז ואין זכר לקבלה . מאתיים שנה לאחר מכן אנו מגיעים אל הגאון מווילנא, וגם בו אנו מוצאים מיזוג זה של עולם ההלכה עם הקבלה, וממנו כמובן עוברים הדברים לתלמידו ר' חיים מוולוז'ין . שני חיבוריו המפורסמים הרווחים זה כמה דורות בעולם התורה הם כידוע "נפש החיים" ו"רוח חיים" . אני בחרתי את "רוח חיים" משום ש"נפש החיים" הוא חיבור שאי אפשר להבינו כלל אלא מתוך ההגות הקבלית . לעומת זאת, "רוח חיים" שהוא פירוש על "פרקי אבות", יש בו מיזוג הצד ההלכתי והצד הרציונלי, לרבות התייחסות משמעותית לרמב"ם . הדברים שנקרא יהיו מובנים לנו ללא קושי מיוחד על רקע עיונינו זה שָׁנים בהגות הפילוסופית של ימי הביניים . את המרכיב הקבלי שיש בדברים אלה, שבוודאי מוזר לרוב החברים כאן אתנו, אותו נצטרך להסביר . ויהא ברור שאותו יחס של יראת הרוממות ואימה שיש לרבים לגבי הקבלה, נובע פשוט מאוד משום שהם אינם מכירים את הנושא הזה והם חושבים שזהו באמת ח"ן - חכמת הנסתר . אבל זה לגמרי לא מוצדק . על הקבלה אפשר לומר מה שנאמר בתורה על התורה עצמה : "לֹא בַשָּׁמַיִים הִיא", בשכל האנושי אפשר להבין אותה, ואם מבינים אותה אז רואים שזה בכלל רחוק מאוד מלהיות דבר גדול, אלא היפוכו של דבר . הקבלה מעולם לא השתלטה על עולם התורה והאמונה, אבל מעניין שהיא החלה לתפוס בו מקום גדול מאז סוף ימי הביניים, לפני כ - 600 - 700 שנה . תלמיד / ה : האם ר' חיים קיבל את הרעיונות הקבליים מרבו הגאון מווילנא ? בוודאי . הגאון היה מורהו הגדול בעולם הקבלה . רק דבר אחד מעניין ר' חיים לא קיבל מרבו - אף על פי שרבו היה בעיניו ממש כמלאך אלוהים - הוא לא קיבל ממנו את החרמת החסידות . ואל תשכחו שהגאון רצה בכלל להוציא את החסידים מכלל ישראל ממש . מובן שר' חיים הוא הנציג המובהק של עולם ה"התנגדות", וכל הישיבות הליטאיות נובעות ממנו, אבל הוא לא קיבל מרבו את החרמת החסידות . בישיבת וולוז'ין שהקים אחרי מותו של הגאון, לא היו נמנעים מלקבל גם חסידים . הגאון לא הצליח בהחרמת החסידות, וגם לא יכול היה להצליח . למרות

אגם הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר