מבוא

עמוד:10

10 | להתנסות ולהרגיש : למידה עצמית משתפת באקדמיה בהנחות ובעקרונות . חלקו השני של שער זה כולל שני מאמרים המציגים תשתית תאורטית מושגית, מודלים ותאוריות של למידה עצמית שנועדו לעורר מודעות לשכיחותה של התרבות החזיתית בהכשרה ובאקדמיה, לעומת הצורך הגובר להכשיר לומדים עצמאיים . במאמר "למידה עצמית – גלגולו של מושג" דרורה פריצקר מתחקה אחר ההתפתחות שחלה במשמעויות השונות של המושג 'למידה עצמית' ושל מושגים משיקים לו, כפי שהיא משתקפת בספרות המקצועית . במאמר "למידה עצמית בהכשרת מורים : סוגיות נגזרות תאוריה" פריצקר מנתחת את ההנחות ואת הרעיונות של תאוריות שיש להן זיקה ללמידה עצמית ( תאוריית 1 - ההכוונה העצמית, המסוגלוּת העצמית והגישה הקונסטרוקטיביסטית חברתית ) ומעריכה את חשיבות הצבתם בבסיס של מדיניות ההכשרה ותכנון הלימודים בפועל . השער השני : נופים - דגמים ומסעות מציג נופים שבדרך בדמות דגמים של למידה עצמית . דגמים אלה נבנו והתפתחו בקורסים בתחומי דעת שונים וגם בסיפורי מסע אישיים החושפים מראות ומהמורות שנקרו בדרך . המאמר "ניתוח רפלקטיבי של לומדים את התנסותם בלמידה עצמית משתפת מתווכת מחשב״ נבנה בשיתוף פעולה בין מפתחת הדגם, רות אלמגור, ומרכזת המחקר של התכנית, דרורה פריצקר . המאמר משקף דגם למידה הנשען על שני יסודות עיוניים קונסטרוקטיביזם וקונקטיביזם ומדגיש את אופיו הדינמי של הידע הנבנה והמועשר באמצעות שיתופי פעולה והבנָיָה חברתית . במאמר "למידה עצמית כמסגרת לפיתוח חשיבה מתמטית" איליה סיניצקי דן בשיקולים המתייחסים למבנה של הקורס ולתוכן שלו במסגרתו החדשה בלמידה עצמית תוך כדי דיון בסוגיה : סטודנט כלומד עצמאי ומתמטיקה – הֲיֵלכו שניים יחדיו ? במאמר "האתגר בהטמעת למידה עצמית בקורס ספרות אנגלית בקרב סטודנטיות להוראת אנגלית – מסע אישי" ננסי פלד דנה בשאלה : האם וכיצד יכולים לומדים לווסת תהליכים קוגניטיביים ומוטיבציה של הכוונה עצמית בלמידה בקורס דיסציפלינרי הנלמד בשפה שנייה, באנגלית ? המאמר מציג שיח רפלקטיבי המתועד בתחנות שונות של המסע מתוך ניסיון להטמיע למידה עצמית בשיעורים, על אף שהקורס לא נלמד בשפת אם . 1 גישה בתחום הלמידה וההוראה, שלפיה הלומד פעיל בתהליך הלמידה ובהבניית הידע שלו, תוך כדי קשירת הידע החדש למבנה הידע הקיים . גישה זו היא אנטיתזה להוראה החזיתית וללמידה הפסיבית .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר