מכתב ברכה מאת הרב אהרן כ"ץ

עמוד:14

טובים, בהלכות ריבית והצמדת ערך המטבעות, ובעיקר בהלכות ניהול המדינה, דבר שמעולם לא עמד בפני רבותינו חכמי ישראל לדורותיהם . מדע הרפואה מעמיד לפנינו ב"ה מצבים חדשים בהלכות הרפואה וההתייחסות לחיי הבריאות של הציבור, ומציב בפנינו אתגרים בנושא של קביעת רגע המוות, טיפול בחולים בשבתות וימים טובים, ניהול מערכות רפואה ציבוריות וקדימויות בחלוקת משאבי המערכת הרפואית ‑ מערך שלם של נושאים הקשורים באתיקה הרפואית וחוקי ההלכה . אלה רק דוגמאות מעטות של האתגרים העומדים כיום לפני פוסקי ההלכה בדורנו, והם ודאי נושאים שעסוקים בהם חכמי הדורות האחרונים במגוון עצום של ספרות ההלכה שיוצאת לאור בדורות האחרונים בידי מיטב לומדי התורה והמומחים בפסיקת ההלכה . לעניין זה חשוב להזכיר לדעתי את המדרש התלמודי המובא במסכת מנחות, בדף כט ע"ב : אמר רב יהודה אמר רב : בשעה שעלה משה למרום, מצאו להקב"ה שיושב וקושר כתרים לאותיות, אמר לפניו : רבש"ע, מי מעכב על ידך ? אמר לו : אדם אחד יש שעתיד להיות בסוף כמה דורות ועקיבא בן יוסף שמו, שעתיד לדרוש על כל קוץ וקוץ תילין תילין של הלכות . אמר לפניו : רבש"ע, הראהו לי, אמר לו : חזור לאחוריך . הלך וישב בסוף שמונה שורות, ולא היה יודע מה הן אומרים, תשש כחו ; כיון שהגיע לדבר אחד, אמרו לו תלמידיו : רבי, מנין לך ? אמר להן : הלכה למשה מסיני, נתיישבה דעתו . משה עלה למרום לקבל תורה וספר התורה נראה שלם, אך הקדוש ברוך הוא עדיין אינו מוכן למסור למשה את התורה, משום שחסרים תגים על האותיות . משה אינו מבין מדוע עדיין מתעכבת מסירת התורה לישראל, והרי כל התורה של משה מצויה בפסוקים עצמם ויש בהם לכאורה לדרוש כל דרשה נדרשת כדי ללמד בה תורה שבכתב ולצרף לה את הדרשות הנלמדות בדרכים הידועות של המידות שבהן נדרשת התורה . תשובתו של הקדוש ברוך היא שבעתיד יקומו בתי מדרש שיידרשו ללמוד וללמד תורה לא רק מן האותיות של התורה אלא גם מכל קוצו של יוד, תילי תילין של הלכות . הדבר מטריד מאוד את מנוחתו של משה, האם בשתי תורות נפרדות אנו עוסקים, בתורה שהוא מביא עתה לבני 14  גשר ההלכה

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר