מדרשי חז"ל כעדות לחילופי נוסח במקרא: תולדות המחקר ויישומו במהדורת "מפעל המקרא"

עמוד:14

סוגיות בנוסח המקרא ובפרשנותו | 14 "הולך ( כתיב : 02הציטוט הנ"ל מ"כתובים" הוא בעצם פירושו של הכתוב במש' יגובמקרה זה : אחרות : במקרים שלמיליםהלוך ) את חכמים יחכם ( כתיב : וחכם ) ורועה כסילים ירוע" . ב דרשות המבוססות על כתובים הסוטים לכאורה מנוה"מ, עלינו לקחת בחשבון אפשרות תן פרפרזה משלו, ולא שכך היה נוסח הכתובינה במתכוון את נוסח הכתוב, נשהדרשן ש ) , חוקרים השתמשו בנימוק זה כדי לדחות מסקנה 05שלפניו . כמו שנראה להלן ( הערה 26 שלחז"ל היה נוסח אחר, ואף ניסו להביא לכך ראיות נוספות מן הש"ס, כדי להוכיח שזו דרכם . של חכמי התלמוד שלא היו חכמים טועין בפסוק . . . אלא שאתה צריך לעיין בכל דבר שיסתפקדעמדברי רב האי " לך כיצד עיקרו", אין הכרח שהניח, כי אי אפשר בשום מקרה להסיק כי לחז"ל היה נוסח שונה בע כאן ביטחון, כי אי אפשר שבעלי התלמוד יטעו בציטוט או בהסתמכות על פסוקמשלנו . מוּ האי ניסח את דבריו בהחלטיות כה רבה מקרבת את ההנחהמוטעה . ובכל זאת, העובדה שרב 27 שכך סבר . השפעה מכרעת על גישתם של חכמים "ראשונים" ו"אחרונים" הייתה לתוספות, שהעירו על 28 . ""המסורה / שלוש דוגמאות שבהן הש"ס חולק על "ספרים שלנו" מכאן ואילך מוסכם בדרך ל נוסחה שונה מנוסחתנו במקוםיתה לחז"אפשר שהיכלל על כלל חכמי ישראל העיקרון, כי 29 זה או אחר . "ראשונים" ו"אחרונים" הוסיפו על שלוש הדוגמאות שרשמו התוספות מהש"ס 30 דוגמאות כהנה וכהנה 31 מהש"ס וממקומות אחרים בספרות חז"ל . הם לא התלבטו אלא וסח רובסורה ( או : נבשאלה, אם יש לתקן את המקראות על פי הדרשות, או שלעולם נוסח המ . 05הערהלהלןוראוע"ב,פאבבא קמאמראיהשםמביאהאירבכבר . 26 איןוננוסיינהמזרח . בניסופריםשלגישתםעלהשפיעהדעתוכילהניח,ביקשדבריו,אתכךשהבין ) 402, - 403 ( עמ'רוזנטל . 27 שהגמראמהעלנשאלהגאוןהאי . רבשלאחרתמתשובהגםמשתקפתדומהגישהמקום,מכלזו . הנחהלאשרכדיבו זהנוסחעל ( ולכאורהיהוידע"בןבניהואחיתפל"ואחרי 43כזמדה"אמצטטתע"א ) טז ( = סנהדריןע"אד – ע"בגבברכות בהתאמההגמראנוסחאתלתקןישכיהשיב,הגאוןבניהו" . בןהוידע"יהיא : הגרסהשבנוה"מבעודהדרשה ) ,מבוססת ורתמהדשם,לסנהדרין ; 3 - 6עמ'התשובות,שם,לברכותהגאוניםאוצרהשוו ( עצמההגמראאתמיישבאףוהואלנוה"מ, משיבדילן" . במקראותשיבושא" [ דאיכ ] אהשואליםשמעליםהאפשרותעלקל"ח ) . - קל"זעמ'תשכ"ז,ירושליםטויבש,ח"צ , ראוהאיורבשריראלרבהתשובהייחוסעלאחד" . פהלהוןקרייןישראלהוןדכולבקראישיבושדהאויאפשר ] " [ דלאהגאון : התלמוד"שב"מכוןהידכתביורובהדפוסיםנוסחהואיהוידע"בן"בניהוהשואליםנוסחכילציין,הראוימן . 41הערהלעיל . רש"יםגגרסוכן,הגמרותבשתי . כתיבוהנשאד"הע"אלגנדהכתיב ; מעבירםד"הע"בנהשבת . 28 L . Bardowicz, StudienzurGeschichtederOrthographiedes ידיעלבמקצת ) שונה ( לצורךנרשמומהםכמה . 29 בקריתדבריולמשל ( ראוהמאירימנחםר'למשל : להוסיףישעליהם . 50 - ,55 עמ' 1894 . Althebräisch en , Frankfurt A . M ( ש'חלואהמשהר'קרנות ) ; קרנתקרנתד"הע"בדלסנהדרין ( חידושיוהר"ןא' ) ; טורנ"ח – ב'טורנ"זעמ' ] 6, [ הערהספר סימןח"ג ( תשב"ץ,הרשב"ץ - דוראןצמחברשמעוןר' ) ; 481עמ'תש"ו,ירושליםישראל,בתולדותומחקריםמקורותאסף . . ע"ב ) - ע"אידדףתרמ"ב,קראקאח,סימןפדוואה,ומהר"םמינץמהר"י ( שו"תמינץר"יע"ד ) ; כזףדתרנ"א,לעמבערגק"ס, אותשבערכין"ב"הפלאהברליןפיקישעיהור'ע"בנהלשבתהש"ס"ב"גליוןאיגרעקיבאר'דוגמאותלרשוםהרבובמיוחד . 30 . "עגן" ) אותשבערכין"ב"הפלאההערתוגםנו ( ועייהש"סבשולישנדפסובהגהותיומקומותובכמה"מאה" ( ק"א ) ,קע"באלףשאלהג,חלקהרדב"ז . ותשובותשאלותלמשל . ראוהזוהראתגםכללבסוגייתנושדיונםמהאחרונים,יש . 31 להסתייעשי"ב"מנחתנורציש"יהרבהבמיוחד ) . 6בהערההמצוינתהתשובהבסוףדבריו ( וכןע"אכחדףתרמ"ב,ורשהו . 05הערהסוףלהלןוראולונזאנו,דיור"ממפאנומרמ"עבוודאיבזההושפעהואזוהר . הבספר

שאנן : המכללה האקדמית הדתית לחינוך - הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר