מדרשי חז"ל כעדות לחילופי נוסח במקרא: תולדות המחקר ויישומו במהדורת "מפעל המקרא"

עמוד:13

31| פי נוסח במקרא : תולדות המחקר ויישומו במהדורת "מפעל המקרא"מדרשי חז"ל כעדות לחילו הוא משיב : 18 לפני שהגאון עובר לדון בכל אחת מהדוגמאות בנפרד, דע שלא היו חכמים טועין בפסוק שהרי משניותיהן כמה טורח הם יגעים שלא אחד מדקדק לומר בלשוןתתחלף משנת חכם זה במשנת חכם אחר וכל אחד ו מקרא אלא שאתה צריך לעיין בכל דבר שיסתפק לךרבו וכל שכן דברי תורה ו ] שיטפא דתלמידאי תרביצאי שלא היו 2 ] אם טעות סופר הוא, או [ 1כיצד עיקרו [ ] דבר שנאמר בתחילה שלא בתורת פסוק . 3בקיאין, או [ חכם טעה בציטוט פסוק ; היותכלומר, לפי דעת הגאון יש להוציא מן החשבון אפשרות ש הוא מעלה 19 שלפני החכם הייתה נוסחה שונה מנוסחתנו אינה באה בחשבון כלל,שהאפשרות . כאן שלוש אפשרויות אחרות עניינה כאמור לעיל רק בציטטים שאינם מבוססים על – טעות סופר – האפשרות הראשונה 20 התוכן, וממילא אינם נוגעים לדיוננו . רביצאי שלאשיטפא דתלמידאי ת – האפשרות השנייה במיוחד . לפי דעת הגאון, הציטוט מדברי הימים הוא תוצאה של טעות,מעניינת – קיאיןהיו ב אבל לא מצד הסופר, שהרי הדיון בגמרא מבוסס עליו, אלא מצד "המחבר" . אולם כאן , אשר לאס לו טעות בפסוקי מקרא ) כי אם תלמידים טועיםחיה"מחבר" איננו אמורא ( שאין לי 21 גם "יצרו" דיוק מכתוב ( "ויחזק" ) שאינו קיים . אחר כךש די שטעו בציטוט כתוב, אלא כולי . האי ! אין זה מקרה שחכמים אחרים לא חזרו על הסברים כיוצא בזה חשוב במיוחד לענייננו . עד כמה שהדבר – דבר שנאמר שלא בתורת פסוק – הנימוק השלישי מח ע"א . רב האיאי מביא אותו בהקשר לגמרא בברכותנוגע לתשובה שלנו, אפשר שרב ה , אולם אף הוא מודה "שיש ,8 שלפי הנוסח שלפניו מצוטט הפסוק הנ"ל ממש' דאומנםאומר 22 מי בחכמים שגורס 'סלסליה ותרוממך בנגידים תושיבך'", כלומר כתוב מבן סירא . אולם 23 אפשר גם 24 שכוונתו לרעיון החוזר בדבריו בתשובה אחרת שלו . הגאון נשאל על כך שהגמרא 25 מביאה מקור לפתגם "מטייל ואזיל דיקלא בישא גבי קינא דשרכי"בצב ע"מאקא בבב מן . הגאון משיב, כי זהו פסוקבכתוביםה"כתובים" : "כל עוף למינו ישכון ובן אדם לדומה לו" . ואינו לא בלשון הכתוב",ד הוא מוסיף : "ועוד רגילין רז"ל שאומרים טעם המקרא שימבן סירא, ומי . אברמסוןשהדפיסהידבכתבגםחסרהע"אסאמברכותלשאלהתשובתו . 18 . 72בהערהלהלןשצוטטוהאירבדבריגםהשוו . 19 ע"א,סאברכותאתלהסבירבההשתמשהואןכםא ( אלאשנשאללשאלותהגאוןשמשיבלתשובהגםנוגעתהיאאיןלמעשה . 20 . אלינו ) שהגיעהמהתשובהנשמטלעילשכאמורעניין שהעתיקוהערוך,ר"חגרסתגםהשוו ( ומאוד . דחוקבאמתהואהדפוסיםנוסחשלפינמי",ב"דיקאכללצורךאיןהאירבלפי . 21 ג . ) הערה,6עמ'שם,למגלה,באוצה"גלוין המשךהשואל ) ,גרסתגם ( שהיאזוגרסהלפיתשיבנו" . נדיביםוביןראשותשאדל"חכמתא' : יאסגלורתמהדס,ב"השוו 22 נגידים","ביןהגמראממשיכהממשליהציטוטלאחרהאי,רבגרסתלפינגידים'" . 'ביןאלא'בנגידים'תקרא"אלהוא : הגמרא . ממשליהכתובפירושבעצםוהוא שהואהציטוטאתלהסבירשכוונתולשער,מקוםיששמאים,הדברפירושזהואומנםאם . 93הערה,204עמ'רוזנטל,ורא . 23 אשתו = ש"ביתו"חז"לדרשתפיעלהכתוב,פירושרקשזהוהיינואשתו",אחריאלקנה"וילךע"אסאמברכותעליונשאל . ) 68 - 96עמ',אפטוביצרהשוו ( כ"ז . סימןתרכ"ד, ( ליק ) מוסאפיהתשוה"גה : דומובסגנון ; 21עמ'תש"ו,נ"ילייטער,ז"ומהדורתתשובה,שעריתשוה"ג . 24 . סרקאילןבצדליגדלרעדקלדרךכלומררש"י : . 25

שאנן : המכללה האקדמית הדתית לחינוך - הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר