מדרשי חז"ל כעדות לחילופי נוסח במקרא: תולדות המחקר ויישומו במהדורת "מפעל המקרא"

עמוד:12

סוגיות בנוסח המקרא ובפרשנותו | 12 עד כמה שידיעתנו מגעת, היה רב האי גאון הראשון שהתייחס לשאלת פסוקי המקרא על 14 הגאון נשא ל 13 רה את נוסח המסורה המקובל . ולמים לכאואשר אינם השבתלמוד 15 "שמצינו בתלמוד פסוקים שלא מצינו אותם במקרא", ובאופן ספציפי מצוטטות שלו ש , שהשואל מצטט "'סלסלה ותרוממך [ ב ] נגידיםברכות מח ע"אדוגמאות . האחת, מהגמרא הנוסח הוא "סלסלה ותרוממך 8תושיבך' אל תקרא 'בנגידים' אל בין הנגידים", ואילו במש' ד ייה, מברכות סא ע"א ( = עירובין יח ע"ב ) , שם מצטטת הגמרא כתובתכבדך כי תחבקנה" . השנ : "וילך אלקנה הרמתה על ביתו" ) . 11שאינו לפנינו : "וילך אלקנה אחרי אשתו" ( בשמ"א ב שיםמקשה על דעת ריב"ל האומר שלוד, אונו וגיא חרהגמרא : ד ע"אמגילהוהשלישית, מ משם נראה שאלפעל בנה אותן . ועל כך,21מוקפות חומה מימות יהושע בן נון, מדה"א ח משיבה הגמרא ( לפי נוסח הדפוסים ) : ) 'ויבן אסא את ערי הבצורות אשר 5ולטעמיך אסא בננהי דכתיב ( דה"ב יד אמר ר' אלעזר הני מוקפות חומה מימות יהושע בן נון הוו . חרוב בימי 16 ליהודה' . שפצינהו . דיקא נמיש בגבעה ואתא אלפעל בננהי . הדור אינפול אתא אסאפילג ) 'ויאמר ליהודה נבנה את הערים האלה' מכלל דערים הוו 6דכתיב ( שם, שם מעיקרא ש"מ . אסא ובכל המקומות לא מצינו אלא ויחזק רב האי נשאל : "ועוד גרס' במגילה דיקא נמי דכת' הציטוט מדברי הימים היה "ויחזק", אלא שהתלמוד אףויבן" . כלומר, לפני השואל לא רק ש 17 לת "ויחזק", שאסא לא בנה את הערים . ידייק ממ בהןשהשתמשנוהמדרשיםמהדורותבחירתעלכמובןהשפיעהזועובדההמדפיסים . בדרך כללשנקטוהקואתממשיכים . החילופיםוםרישלצורך ( מצוטטהשיבולאהמקראנוסחוביןע"א ) י ( סוטההתלמודדבריביןהתאמה - איעלנשאלגאוןיהודאירבשכברידיעה,לנויש . 13 . יא ) - יעמ'תשכ"ד,ירושליםוהמסורה,המקראמרגליות,ר'השווו ; 21 - 22עמ'אפטוביצר,על ידי באוצה"גלויןב"מידיעלכולההועתקההתשובהע"ח . סימןתר"ח,ברליןל,קאסטעד'מהדורת,קדמוניםגאוניםתשובות . 14 למגילה,באוצה"גע"אדלמגילההנוגעוהחלקברלין,דיתבכפיעל ) 113 - 114 ( עמ'ע"אמחלדףהתשובותלברכות, במרכזיםבספרו',קמברידגדיתבבכממנהשנשתיירכמהעדאברמסון,ש'והדפיסחזרהתשובהאת . 6 - 7עמ'התשובות, קמברידג',דיתבכלפיבפנים . מצוטטתהיאזהדיתבכפיועל,131 - 231עמ'תשכ"ה,ירושליםהגאונים,בתקופתובתפוצות האי . ורבשרירארבעל ידינסים ) ,לרב ( ולאבפוסטאטהבבלייםקהילתמראשישמריה,ברביאלחנןלרבהתשובהנשלחה רבשללחלקואשרשמו ) . אתיצרפולמהכן, ( לולאהאירבידיעלגםודאינכתבוהאיורבשריראלרבהמיוחסותהתשובות כבודדרךורקהאילרביבשאלותשפנויש"אב",שימשהאירבכשבנוזקנותו,בשנותכילצייןצריךתשובות,באותןשרירא T . Groner, השווו ; 66הערה,12עמ' ( תש"מ ) ,ח,ספרעליגרונר,צ' ; 621עמ'שם,אברמסון . ראושרירארבאתאףהזכירו לרבהמיוחסתלשלנודומהתוכןבעלתתשובהעל . 119 - 118 . TheLegalMethodology of HaiGaon, Chico 1985, pp גםהואהשואל . 72בהערהלהלןשנזכרתיהוידע,בןבניהו – בניהובןיהוידעהחילוףעלהתשובהגםהשווולקמן . , ראוהאי רבשלבזקנותושנשלחהלנו,ידועזאתתשובהעלדינו ) . ( בית"אב"האיורבישריראלרבמיוחסתוהתשובהאלחנן,ר'שם . האירבידיעללמעשהנכתבהשהיאומסתבר ) 990, = לשטרות ( ש"בשרירא . חסרה ) ע"אסאברכותמ ( זודוגמאותשתירקמצוטטותקדמונים"ב"תשו"גאברמסון . שהדפיסהתשובהבנוסחכך . 15 "ויחזק" . – "ויבן"השואל : שמעוררלחילוףרקהתייחסנולהלןהארץ" . שקטהכיביהודהמצורהערי"ויבןבנוה"מ : . 16 בעשרהאחר כךואסא","ויחזקמצוטטהתלמוד" ) ב"מכוןשנרשמוודפוסיםידכתביעשרשלושה ( מתוךידכתביבעשרהואכן . 17 עלסופריםודקדוקירש"ינו ( ועייויבן"כתיבולא"ההמשך : ידכתבישהיובשאסא",ויחזקדכתיבנמי"דיקאהנוסח : ידכתבי רוטמן,א'ולרבבירושלים,הרצוג"הרב"ידשלהשלם"הישראליהתלמוד"מכוןמנהלהוטנר,י'לרבלהודותמבקשאניאתר ) . . העבודהלצורךלהםשנזקקתיהתלמודקטעישלהנוסחאותשינוייחומראתחפצהבנפשלרשותישהעמידועלהמכון,עובד

שאנן : המכללה האקדמית הדתית לחינוך - הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר