מדרשי חז"ל כעדות לחילופי נוסח במקרא: תולדות המחקר ויישומו במהדורת "מפעל המקרא"

עמוד:11

11| פי נוסח במקרא : תולדות המחקר ויישומו במהדורת "מפעל המקרא"מדרשי חז"ל כעדות לחילו ספרות חז"ל . עד כמההשומרוני, מכתבי יד עבריים וכיו"ב, אולם לא כן כשמדובר בעדויות מִּ ליני בעל השקפה מסורתית ניתן ללמוד, למשל, מתגובתו שעלול היה דיון כזה להיות קשה בע ד"ב ראטנער . ראטנער דחה את טענת י' רייפמאן שכתב, כי נוסחמ"מ האפרתי למאמרו של 7 המשתקף במדרש חז"ל 61המקרא בחב' ב הוא "והערם" ( בניגוד לנוה"מ "והערל" ) ; על כך 8 כותב האפרתי : את המסורהתפרסם לבלתי ימהרו להרוסכי ראויים דברים כאלה לההדבריםכנים מלפרסם ההערותט"ל להשתמאשר נתפשטה באומתנו ואדרבא ראוי להמו ההורסות את המסורה כי אין בהם שום טובת הכלל ואם כי הרב ר"י רייפמאן נ"י הוא מיודעי וידידי זה יותר מעשרים שנה וחביבין עלי דבריו כמעט רובן, אבל קהל אין משוא פנים בדבר . במקום שיש לחוש לפרצות ה ם על שיקוליהם של חכמים בפירושםאין ספק בדבר, שהשקפת עולם השפיעה לא פעאומנםו של טקסטים רבניים, שלכאורה עולה מהם חילוף נוסח במקרא . ומעניינים דברי ר' מנחם די 9 לונזאנו מ"שם משמע ודאי שאחד משלשה 'קרנת מזבחד ע"אסנהדריןבדונו בגמרא לפרש סוגייתגד המסורה : "לכן נראה לי ) מלא וא"ו" נ ,34 ,30 52' שבפרשה זו ( וי' דהעולה הגמרא כעניין שיסכים עם מציאות הספרים ואם יראה למעיין מעט דחוק זאת ישיב אל לבו כי טוב להדחק מעט כי היכא דלא תיקשי מן פירוש פשוט ונפיק מיניה חורבא" . ובאופן דומה לאבמדעי היהדות כשהדברים נוגעים לחילופי נוסח במקרא, ו 10 ים שוניםנוהגים עד היום חוקר מן הטעם שהטקסט של המקרא נשמר שמירה מעולה יותר מזו של טקסטים אחרים . דומהרק 11 שלום - שהערתו של מ' איש ממחישה יפה את כל הכובד שאדם מסורתי חש בעיסוק בחילופי נוסח במקרא : יר עיןדול ובקי באגדות על שרמזתי במאוהארכתי זה לפי שתפס עלי חכם ג את מאמרם ( אבות א, יא ) 'חכמים הזהרו בדבריכם' . 'במקרא כתיב' וכו' . ויזכירני וטעמו, שלא לחקות את אלו שמשבשין את כתבי הקדש . ועל זה אשיב : וכי מפני הללו שקלקלו נסמא את עינינו . ידעתי גם אני מאמרם 'בזכות ויסתר זכה ז ע"א ) אבל הם אמרו והם אמרו : 'מה אתה נותן פתחון פהלקלסתר' ( ברכות ח ) . כלומר, שרק הרוצה,ו כתוב, 'והרוצה לטעות יטעה' ( ב"ר חלמינים ? אמר ל 12 לטעות יטעה ומי שאינו רוצה לטעות לא יטעה בזה . נבוכדנצר,זה – והערל'אתהגם'שתה ) 61ב ( חב'ערומיםאלאנידוניםלארשעאותושלביתו"כלע"ג ) : ו ( דףא ג,רבהאסתר . 7 ושתי" . זה – 'והערל'בלשצר,זה – אתה''גם . ראטנער ) שללמאמרובצמודנדפסההאפרתי ( תגובת 153עמ' ) 1870, - ( תרל"א 44,ידלהמגיד,הצופה . 8 . שםלונזאנומדבריהןהמובאותשתיע"ב . יגדףד,לויקרא ) 54הערה ( להלןתורהאור . 9 מקורותשלהנוסחבחקרנוהגיםעצמםשהםממהאחרתנוהגיםהםזהשבענייןבכך,לחושבליגםושמאבמפורש,לומרבלי . 10 . אחריםספרותיים . 331עמ'תרס"ב,הוינרבה,אליהוסדרלמהדורתהקדמתו . 11 להיותהייתהאמורהדורהההמכשואפילובמקרא,סחהנוחילופיאתבדייקנותלרשוםהקפידוהמדרשיםמהדיריכללאכידוע . 12 הםבכך ) . 31עמ'תשל"ו,ירושליםלויקרא,הגדולמדרשלמהדורתבמבואושטיינזלץע'דברילמשלהשוו ( ביקורתית

שאנן : המכללה האקדמית הדתית לחינוך - הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר