מבוא

עמוד:יא

מבוא דומה אפי ינה ג ם את ההיס טורי ון ה פרוגר סיבי צ ' רלס א וס טי ן ב ירד, שניסה להציג אירועים מכריעים בתולדותיה של ארצות הברית, כדוגמת כינונה של החוקה האמריקנית ומלחמת האזרחים, 9 השאיפה להרחיב אתכקונפליקטים בין אינטרסים כלכליים שונים . יריעת העיסוק ההיסטוריוגרפי מעבר לדיון הפוליטי, שהנחתה את רובינסון ובירד, זכתה לביטוי פופולרי ברב-המכר של הסופר האנגלי 10 ספר זה, הידוע ה . ג' . ולס דברי ימי עולם , שראה אור בשנת 1920 . שנמכר בשני מיליוני עותקים, היה מסמך אנטי-ויקטוריאני מובהק, וההיסטוריה שהוצגה בו הייתה, על פי מחברה, "דמוקרטית" . ולס רצה לתאר את "ההרפתקה המשותפת לכל המין האנושי" — הרפתקה שבה משתתפות כל שכבות האוכלוסייה בכל האומות . שאיפתו הגדולה הייתה לכתוב היסטוריה אנושית אשר תביא בחשבון את מכלול הכוחות הביולוגיים, הדמוגרפיים, הגיאוגרפיים והכלכליים הפעילים בעולם . באוטוביוגרפיה שלו כתב כי לו היה מולטי-מיליונר היה מעודד הופעת סוג חדש של היסטוריונים, הקרויים בפיו "אקולוגים 11 של האנושות" . אסכולת האָנָאל ( כלומר "ספרֵי השָנים" ) , שנוסדה בצרפת בשנת 1929 , הפכה את "ההיסטוריה החדשה" לבון-טון . כתב העת של האסכולה, האנאלים של ההיסטוריה הכל כלית והחברת ית , בהובלתם של ההיסטוריונים מרק בלוך ולוסיאן פבר, שם לו למטרה לשמש במה לדיון משותף להיסטוריה ולמדעי החברה, תוך קריאת תיגר על הגישה ההיסטוריוגרפית השמרנית של מלומדי הסורבון . פבר, ובעקבותיו הדור השני של מלומדי האסכולה, שהתרכזו ב'בית הספר היישומי ללימודים גבוהים' ( Ecole Pratique des Hautes Etudes ) , חרתו על דגלם את "ההיסטוריה הטוטלית", המבקשת לחקור את העבר מכל הזוויות האפשריות — האנתרופולוגית, הסוציולוגית, הדמוגרפית, הגיאוגרפית, הפסיכולוגית והבלשנית . מפעלם זכה, לזמן מה, להצלחה כבירה : תחת שרביטו של העורך הראשי המהולל פרנאן ברודל, מנהיג האסכולה אחרי מלחמת העולם השנייה, היה האנאלים לכתב העת 12 ההיסטורי החשוב ביותר בצרפת, ואולי בעולם כולו . יא

הוצאת שלם


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר