הקדמה: "ממך לא יצא כלום"

עמוד:14

14 | ילדים חסרי ערך : על מחירי החינוך ההישגי > חן למפרט ערך באמצעות ייחוס "אינטליגנציה" או "כישרון" מתוך דחייתם השיטתית של האחרים ( הבינונים והנכשלים ) והבניה של חוסר ערך אצלם . הפרק החמישי מציע ניתוח של דינמיקת ה"אחריותיות" ( accountability ) של הממשל הציבורי, המכתיבה חלק ניכר מהתנהלותן של מערכות החינוך בעשורים האחרונים . מהניתוח מתברר שקיים פער גדול בין תפיסת האחריות שהוכתבה למִנהל הציבורי בעקבות מה שנתפס כבזבזנות ואימפוטנציה, ובין הפרקטיקה המנהלתית של העברת האחריות מדרג לדרג ברחבי ההיררכיה של המִנהל הציבורי . בסיכומו של דבר, הניתוח מציג את ה"אחריותיות" כבריחה שיטתית מאחריות, ובעקבות כך כבסיס ליצירתו של חוסר ערך בקרב המורים ובתי הספר . הפרק השישי מבקש לברר את הקושי ביצירת ערך בעידן הפוסט - מודרני . טענתי היא שלעידן זה כמה מאפיינים המעמידים אתגר קשה לפני כל ניסיון ( חינוכי או אחר ) להבניה של ערך : כך למשל שחיקתן ( החיובית ) של דיכוטומיות ; 6 של הדמות הציבורית ; כרסום הדמיון אובדן ערכים מחייבים ; הדה - ראיפיקציה היצירתי בעידן הסימולציה הטלוויזיונית וכדומה – כל אלו יוצרים מצע חברתי של חוסר ערך כללי . בבית הספר הדימוי הציבורי של חוסר ערך מתורגם למה 7 – בית הספר כמשרת האידאולוגיה המסחרית . שאני מכנה "הסינדרום הבאטלרי" במקור יועד הפרק האחרון לסיכום הטענות הביקורתיות בלבד . בסופו של דבר נדונים בו גם כיוונים אפשריים של התמודדות עם חוסר הערך, בהתאם ללוגיקה של הפדגוגיה הביקורתית . 6 אני משתמש במושג "ראיפיקציה" במשמעות של "הגולם שקם על יוצרו" והיחס אל הזולת כאל "מוסד" . butler - המשרת הראשי והאישי באנגליה הוויקטוריאנית . 7 מהמילה הלועזית

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר