הקדמה: "ממך לא יצא כלום"

עמוד:12

12 | ילדים חסרי ערך : על מחירי החינוך ההישגי > חן למפרט היו שם קודם . ומאחר שאין כמו הישג כדי ליצור בנו תחושה ממשית של הצלחה, ברור מאליו שבית הספר כמחנך מספק לכל הילדים ומבנה אצלם ערך חיובי . אם נחזור לסיפורו של ג' שהוצג למעלה, מתבקשות השאלות האלה : האם באמת המציאות בבית הספר כמו שזו באה לידי ביטוי במפגש בין מבוגרים לילדים סותרת את הקומנסנס החינוכי עצמו ? האם נכון שרבבות אנשים טובים, מלומדים ומוכשרים, הממלאים יום - יום שליחות חברתית חשובה המכוונת אך ורק לטובתם של הילדים, הם - הם יוצריה ומגִניה של תחושת חוסר הערך החברתי, בניגוד גמור לאמונתם, לדימויים העצמי המקצועי ולקומנסנס החינוכי שלהם ? תשובה מסוימת כבר הצעתי בעבר ( למפרט, 2008 ) , והיא נכונה לדעתי גם היום : מורים ואנשי חינוך בכלל לכודים במבני כוח חברתיים סמויים המכתיבים את דימויים העצמי, את תחושת הערך שלהם ואת הלוגיקה של פעולותיהם . מבנים אלו מסתתרים בסדרות ארוכות ומייגעות של נהלים, הוראות ורציונליזציות, ומוגנים באמצעות שפה של כוח, המוצגת כשפה חינוכית ( והקלישאות של הקומנסנס החינוכי הן חלק חשוב בה ) . מורים ומורות הם קורבנות המציאות החברתית ממש כמו הילדים, ואת הסתירה בין פעולתם לקומנסנס החינוכי שלהם אפשר להסביר בהתבוננות על שלושה גורמים : ( א ) המבנה הארגוני - פוליטי של מקצוע ההוראה, המתבטא בתלותם הבלתי סבירה של המורים בביצועיהם הגלויים, המוחצנים, של הילדים, המכוונת אותם לטפח את הילדים ה"מוצלחים" ( המהירים ) על חשבון האטיים יותר ; ( ב ) הדרת המורים מהאחריות ל - well - being של הילדים כשיאו של תהליך ה"התמקצעות" של ההוראה ; ( ג ) תחושת חוסר הערך החברתי של המורים עצמם, העמלים קשה בעיסוק שאינו מוערך, אינו מתוגמל כראוי ומשמש שק אגרוף חברתי בכל פעם שבעיה חברתית ( אלימות, גזענות, עוני וכדומה ) עולה לכותרות . מטרת הספר להמשיך ולבחון את התהליכים המקיפים את בית הספר ואת ההיגיון החברתי המבנה את פעולתו . הדרה וחוסר ערך אינם כוונתם של המורים, וגם כשהם שליחיהם, הם עושים זאת בדרך כלל מבלי דעת וללא כוונה . מקורם של אלו בהבניה החברתית של חוסר הערך כאידאולוגיה הלובשת פנים ביורוקרטיות, כלומר מסווה את עצמה במעטה רציונלי של היעדר משוא פנים, ולפיכך סמויה מן העין ונדמית מובנת מאליה . בדברים הבאים אנסה לבחון את תהליך "מזעור המשמעות" של חלק מהשפה החינוכית והפיכתה לשפה טכנוקרטית - שיווקית .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר