הקדמה: "ממך לא יצא כלום"

עמוד:10

10 | ילדים חסרי ערך : על מחירי החינוך ההישגי > חן למפרט במונחים "חינוכיים", וכאן עולה בעיה אחרת : מתברר שלחינוך אין "עולם מושגים" החורג מאוסף ההיגדים של הקומנסנס, ולכן הניסיון לשאול שאלה ביחס לקומנסנס הוא מעגלי ואפריורי עקר, שכן איננו אלא חלק מאותו קומנסנס . . . המחקר בתחום החינוך, כמו הפרקטיקה והפנומנולוגיה שלו, עמוסים במושגים השאולים מתחומי הפסיכולוגיה, הסוציולוגיה ותקשורת ההמונים, ודומה שאין לו שפה משלו . ולכן אם אתעקש לבחון את היחס בין החינוך ובין דימוי הערך של המתחנכים כקומנסנס חינוכי, אוכל לנקוט אחת משתי דרכים : האחת - להציע הגדרות למושגים שאני משתמש בהם, לעגנם בתאוריה רחבה יותר ולטעון לתקפות על בסיס מחקרי . כך אוכל להתייחס לתאוריות, מקצתן ביקורתיות, שאמנם אינן חלק מהזרם המרכזי האקדמי המקובל, אך עדיין יכולות לחזק למשל הנחה בדבר ההבניה החברתית של הדימוי העצמי . כך אוכל להציג את עמדותיהם של קולי ומיד במחצית הראשונה של המאה ה - 20 בנוגע לאופן שהעצמי נבנה כבר בשלבי 2 אוכל לחזור לעבודתם של ברגר הילדות כחלק מן האינטראקציה עם הסביבה . 3 ולנסח את עמדתי האישית שעל ולקמן על "ההבניה החברתית של המציאות" פיה העצמי שלנו איננו אלא הבניה המייצגת את סך כל זיקותינו החברתיות : הוא מצוי מחוצה לנו, במבטו של הזולת, ולא בפנימיותנו . אבל אף שזו אכן עמדתי, נדמה שהיא מציבה תנאי חמור מדיי בפני הדברים שברצוני לומר . כדי לקבל את טענותיי ביחס לחינוך, אין צורך בהכרה שמכלול אישיותנו וזהותנו העצמית אינו אלא הבניה חברתית . די לקבל שלוש הנחות פשוטות : הראשונה - שלכולנו צורך להיות בעלי ערך מבחינה חברתית, כלומר לזולתנו ; השנייה - שהדימוי העצמי שלנו קשור לאופן שהזולת או החברה מתבוננים עלינו ; והשלישית - שדימוי עצמי של "היות בעל ערך חיובי" הוא תנאי לאפשרותנו ללמוד, לקיים מערכות יחסים, לעבוד, ליצור ולאהוב . ההנחה השלישית חשובה במיוחד לדיון כאן אבל אינה מובנת מאליה : יש שיאמרו שהקומנסנס החינוכי מניח שתחושת הערך היא פועל יוצא של הצלחה בלמידה, כלומר שהיא תוצאה ולא סיבה ללמידה . אמירה זו חשובה משום 2 הרברט מיד ( 1863 - 1931 ) וצ'רלס הורטון קולי ( 1864 - 1929 ) הצביעו על האופן שמושג ה"אני" שלנו נבנה באינטראקציה עם הזולת ומשתקף לנו באמצעות מבטם של האחרים עלינו . 3 הסוציולוגים פיטר ברגר ותומס לקמן הציגו בשנות השישים של המאה ה - 20 את הניתוח שהיה לקלסיקה בסוציולוגיה, המסביר כיצד הכוחות החברתיים מעצבים את תפיסת המציאות שלנו .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר