תקציר עיקרי ההמלצות

עמוד:10

ת ק צ י ר ע י ק ר י ה ה מ ל צ ו ת 10 מ ה צריכים התלמידים והתלמידות בישראל ללמוד בבתי הספר במאה ה - 21 ? אילו שינויים יש לבצע בתוכניות הלימודים ואילו חומרי לימוד ראוי להעמיד לרשות התלמידים והתלמידות כדי שיתמכו באופן מיטבי בלמידה ? המסמך שלפנינו דן בשאלות אלה ומציע להן מענה . המאה ה - 21 מתאפיינת בשינויים מהירים בתחומים רבים של החיים — הגירה, גלובליזציה, התפתחות טכנולוגית , שינויים בידע ובשוק העבודה ועוד גורמים רבים המעצבים מחדש את המציאות שבה אנו חיים . חלק מהשינויים גלובליים ומשותפים למדינות רבות, וחלקם ייחודיים לישראל — שינויים ערכיים, מוסריים, דמוגרפים וחברתיים . לנוכח השינויים מתעצבות מחדש הדרישות מהבוגרים העתידיים של מערכת החינוך, ובהתאם לכך גם הציפיות מהמערכת . בעבר נדרשה מערכת החינוך בעיקר להעביר גופי ידע מוסכמים ולפתח מיומנויות בסיסיות . כיום, במיוחד לנוכח הצרכים המשתנים במהירות ואי הוודאות המלווה אותם, עליה גם לטפח אזרחים משכילים ואזרחות דמוקרטית, לקדם רווחה, להגביר את המוטיבציה ללמידה , לתת כלים להבניית ידע חדש ולפעול באופן מיטבי לקידום האזרחים והחברה . היוזמה — מרכז לידע ולמחקר בחינוך של האקדמיה הישראלית הלאומית למדעים כינסה ועדת מומחים לבקשת משרד החינוך כדי לבחון מה ניתן ללמוד ממחקר ומניסיון מעשי בהקשר זה . הנחת היסוד שעמדה בבסיס הבקשה היא שאף כי תוכניות הלימודים מתעדכנות באופן סדיר בתוך המסגרת הקיימת, אין די בכך . לנוכח עומק השינויים בתקופתנו נדרשת חשיבה מחודשת, רעננה ושיטתית שתוביל לתפיסה עדכנית, מושכלת ומבוססת ראיות מחקריות של תוכניות הלימודים . ועדת המומחים מנתה תשעה חברים, כמחציתם מתחום החינוך והיתר מתחומים אחרים, ופעלה במשך כשנתיים וחצי . בתקופה זו קיימה הוועדה תהליך משותף של לימוד, דיונים פנימיים ודיונים עם מומחים חיצוניים וכן כתיבה . הגדרת המשימה שקיבלה הוועדה התמקדה בממד הקוגניטיבי של תכנון הלימודים ולא עסקה בכל הממדים של התאמת מערכת החינוך למאה ה - 21 . בין האתגרים המרכזיים שעימם התמודדה הוועדה ניתן למנות את השינויים הדחופים בדרישות מבוגרי המערכת ואת השיקולים הסותרים שבהם היה צורך להתחשב ( לדוגמה הצורך בלימוד מעמיק מול היקף הידע שיש ללמד ) . לנוכח מורכבות זו, מצאה הוועדה כי הפתרון לתכנון הלימודים בעת הזאת אינו שורה של המלצות סגורות, אלא תוכנית דינמית הכוללת כמה מרכיבים וכן קריטריונים לבחירה בין המרכיבים הללו על משקליהם היחסיים . משרד החינוך עושה רבות כדי שמערכת החינוך תיענה לאתגרי ההווה והעתיד ותכין אליהם את הבוגרים העתידיים . גם אנשי חינוך רבים הפזורים במערכת החינוך פועלים ללא ליאות לקידום המענה לאתגרים אלה . המסמך שלפנינו נועד לסייע בכך ולאפשר הבנה טובה יותר של מושגי מפתח בשיח ובעשייה החינוכית . הוא כולל המלצות אינגרטיביות וקונקרטיות, הן במישור הפדגוגי, הן במישור המבני, להבניה מחודשת של תוכניות הלימודים ולאופן השימוש בחומרי לימוד דיגיטליים . המלצות הוועדה בנושאים השונים מתלכדות לכדי שינוי ניכר הנחוץ לדעתנו כדי להכין היטב את תלמידי ישראל לאתגרי התקופה . הוועדה מבקשת מראשי המשרד ומאנשי חינוך בכל הדרגים לפעול במרץ ובאופן מערכתי כדי להטמיע את השינויים המבניים והפדגוגיים המוצעים .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר