התאמת תוכניות הלימודים וחומרי הלימוד למאה ה-21: סיכום עבודתה של ועדת המומחים, תמונת מצב והמלצות

עמוד:6

6 חלק משמעותי מעבודת הוועדה כלל איסוף וריכוז של ידע אקדמי מהעולם ומישראל . הידע נאסף באמצעות סקירות מדעיות שחברי הוועדה הזמינו והנחו את כתיבתן . שלמי תודה שלוחים לכותבי הסקירות : פרופ' לינור הדר וגב' ליאת צבירן שכתבו את הסקירה המשווה בנושא עיצוב תוכניות לימודים למאה ה - 21 ; ד"ר שלומי חנוכה שכתב את הסקירה בנושא תחומי לימוד חדשים ; ד"ר נויה מיטל-כפיר שכתבה את הסקירה בנושא אוריינות דיגיטלית ותוכניות לימודים לטיפוחה וד"ר עמליה רן, שכתבה את הסקירה בנושא השינויים הרצויים בחומרי הלימוד במערכת החינוך במאה ה - 21 . במסגרת תהליך הלמידה, קיימה הוועדה מפגשים לימודיים בהשתתפות חוקרים ומומחים בתחום . הוועדה מבקשת להודות לדוברים ולמרצים שהשתתפו במפגשים הלימודיים על נכונותם לתרום מזמנם, מהידע שלהם ומניסיונם להצלחת הפעילות . למשתתפי המפגש בנושא מגמות בכלכלה ובחברה בישראל : לגב' דפנה אבירם ניצן מהמכון הישראלי לדמוקרטיה שהציגה בפני הוועדה את "צוות שוק העבודה העתידי" של המכון הישראלי לדמוקרטיה ואת תובנותיו ; לפרופ' דני בן-דוד ולד"ר אייל קמחי ממרכז שורש ששוחחו עימנו על מגמות דמוגרפיות בישראל ועל משמעותן ; לד"ר אהרון האופטמן מהיחידה לחיזוי טכנולוגי וחברתי באוניברסיטת תל אביב, שהציג שלושה תרחישים בנושא טכנולוגיה ושוק העבודה העתידי ואת המשמעות שלהם לחינוך ; לגב' נירית כהן, לשעבר סמנכ"לית באינטל וכיום חוקרת ומרצה על עולם העבודה העתידי, שהציגה מגמות בשוק העבודה בישראל ובעולם, ולמר ינקי מרגלית, יזם ואיש עסקים, שהציג בפני הוועדה מבט כולל על הטכנולוגיה ועל השפעתה על שוק העבודה העתידי . כמו כן הוועדה מודה למשתתפי המפגש בנושא תוכניות לימודים בחברה מרובת מרכזים תרבותיים : ד"ר אימן אגבאריה מהפקולטה לחינוך באוניברסיטת חיפה, שהרצה על גבולות השיח הדיאלוגי והמתח בין ערכים אוניברסליים ואישיים במסורת המוסלמית ובהמשך השתתף ברב-שיח עם נציגי החברה הערבית ; גב' רודיינה גאנם, תלמידה לתואר שלישי להיסטוריה ולפילוסופיה באוניברסיטת תל אביב, שהציגה את מחקרה בנושא למידה מעמיקה ועיצוב חשיבה ביקורתית בחברה הערבית המסורתית ; הרב בניהו טבילה, מפקח על החינוך החרדי במשרד החינוך, שהציג את יחס החינוך החרדי לאתגרי החיים המשותפים ; ד"ר נעמי פרל, שהציגה מגמות של שינוי בעולם החרדי וכן לרב שמואל ריינר, מייסד וראש ישיבת מעלה גלבוע, שדיבר על הפן החוויתי-ספרותי של לימודי הגמרא בישיבה . תודת הוועדה שלוחה גם למשתתפי המפגש הלימודי בנושא חומרי לימוד למאה ה - 21 : פרופ' רקפת אקרמן מהטכניון שהציגה מחקר מטא-אנליטי על השפעת המדיה על הקריאה ; גב' גילה בן-הר, מנכ"לית לשעבר של מט"ח, שהציגה את השינויים בתחום חומרי הלימוד בארץ ובעולם מנקודת מבטה ; פרופ' מרים ברק מהטכניון, ששוחחה עם הוועדה על ההבדלים בין חומרי לימוד דיגיטליים לחומרי לימוד מודפסים ; ד"ר יונתן הר-כרמל מאוניברסיטת חיפה שהציג את עבודתו בנושא רגולציה של חומרי לימוד דיגיטליים ; פרופ' מיכל ירושלמי וד"ר שי אולשר מאוניברסיטת חיפה, שדנו בדרכים חדשניות לייצר אסדרה ( רגולציה ) של חומרי לימוד דיגיטליים בקרב ההמונים, ופרופ' יורם עשת-אלקלעי מהאוניברסיטה הפתוחה שהציג את מחקריו על ההבדלים בין קריאה ממסמך מודפס לבין קריאה ממסך . מר רוני דיין וגב' דליה פניג ממשרד החינוך ( שהוזכרו לעיל ) השתתפו גם הם במפגש זה ועדכנו את הוועדה בעמדת המשרד על חומרי הלימוד הדיגיטליים והאפשרויות שהם פותחים בפני אנשי ההוראה . עוד מבקשת הוועדה להודות למשתתפי המפגש הלימודי בנושא למידה בין-תחומית : ד״ר משה הרשקוביץ ונטע סגל מבית הספר החקלאי בפרדס חנה, שהציגו את הלימודים הבין-תחומיים בבית ספרם ; ד"ר עדי קידרון שהציג מחקרים בנושא לימודים בין-תחומיים ויישומם בפועל וכן עינת קריצ'מן, מפמ"רית עיצוב ממינהל מדע וטכנולוגיה במשרד החינוך, שהציגה את תוכנית ג'אם-טק ללמידה מבוססת פרויקטים במקצועות טכנולוגיים . כמו כן הוועדה מודה לפרופ' חיים הררי שהקדיש לה מזמנו ומהידע שלו בנושא למידה בין-תחומית .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר