תקציר

עמוד:15

ת ק צ י ר 15 א . איזון בין צורכי המערכת ושיקולי מדיניות רחבים לבין צרכים מקומיים, אזוריים ובית ספריים . לשם כך צריך המטה לקבוע מדיניות סדורה ולהאציל סמכויות לגורמים המקומיים, שיוכלו להתאים את המדיניות לשטח ולהוציא אותה לפועל . ב . קביעת מסלולי קריירה מובנים – לרבות מסלולים אופקיים של מומחיות בהוראה – עם אבני בוחן מפורשות לקידום ומעבר בין תפקידים ועם התאמת מסלול קריירה אישי לכל מורה . ג . איגום של מכלול משאבי הלמידה המקצועית – קורסים, הדרכות אישיות, למידה צוותית, לימודי המשך אקדמיים וכדומה – ושימוש מושכל וגמיש בהם . השימוש הגמיש ייצור קוהרנטיות בתהליכי הלמידה שבהם מעורבים המורים ויעצב את הקריירה של כל מורה, על בסיס דרישות המדיניות, הצרכים המקומיים ובחירותיו האישיות של המורה . ד . יצירת מנגנונים וכלים פנים בית ספריים שיעודדו שיתוף פעולה ויקדמו אווירת למידה בבית הספר . ה . ליווי תהליך הלמידה המקצועית בתהליכי בקרה והערכה אפקטיביים שיבחנו את איכות הלמידה ואת ההתקדמות האישית של כל מורה . כיצד מתמודדים עם האתגרים הקיימים ומקדמים למידה מקצועית איכותית ? כיום יחידות רבות במשרד החינוך עוסקות בלמידה מקצועית של מורים . אגף א' לפיתוח מקצועי של עובדי הוראה במינהל עובדי ההוראה ואגף עובדי הוראה בתפקידי הדרכה הם שני האגפים המרכזיים במשרד החינוך העוסקים בפיתוח מקצועי . עד לשנת 2014 נכללו שני האגפים תחת גג ארגוני אחד ולאחר מכן נותקו . לצידם פועלים גם המינהלים, האגפים המקצועיים השונים והמחוזות - העוסקים גם הם בתכנון ובהפעלה של הפיתוח המקצועי לעובדי הוראה . נוסף על כך, כמעט כל יחידות המטה משתמשות בפיתוח מקצועי ככלי להטמעת תוכניות חדשות ולקידום יעדיהן . העיסוק המקביל מעורר שאלות באשר לתפקידיהן של היחידות המקצועיות האמונות על הפיתוח המקצועי : האם הן מומחיות ללמידה מקצועית של עובדי הוראה או שתפקידן ממוקד רק באספקת המשאבים לצורך הפעלת הכלי היקר הזה על ידי יחידות אחרות במשרד ? ב"שטח", מרכזי הפסג"ה הם גורם מרכזי במתן שירותי פיתוח מקצועי באזורם, אך תפקידם אינו עקבי ואחיד, והוא תלוי נסיבות ותלוי ביישוב ובבתי הספר שהם משרתים . כמו כן, ירדה קרנן של המכללות להכשרת מורים כשחקניות חשובות ומקצועיות בתהליכי למידה מקצועית של מורים . לצד אלו, גם המחוזות וגם חלק מהרשויות המקומיות עוסקות באופן פעיל בפיתוח המקצועי . פיזור הפעילות בין גורמים שונים מביא אומנם לגיוון חשוב באמצעים ובתכנים של הפיתוח המקצועי, אך הריבוי איננו מתוכנן, איננו מנוהל ויוצר קשיים רבים : א . עמימות באשר למטרות הלמידה המקצועית – באיזו מידה היא מיועדת לצורכי הטמעה של תוכניות וידע חדש לעומת הצמחה של כישורים ויכולות מקצועיות ומנהיגותיות בקרב מורים ? ב . תחרות יתר בין גורמי הפיתוח המקצועי על זמנם המוגבל של מורי בית הספר . ג . קושי בגיבוש תהליך אחיד ומובנה, המורכב כיום מצירוף של תהליכים קצרי טווח ולא רציפים . ד . אפשרות מוגבלת ללמוד על הצלחות ואתגרים ולפעול לטיוב הלמידה המקצועית . ה . היעדר מענה מספק להתקדמותו הפרופסיונלית של המורה, צרכיו ומאווייו .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר