תקציר

עמוד:14

ת ק צ י ר 14 של מאפיין זה או אחר, אלא מושפעת גם ממאפיינים סביבתיים וממבנים ארגוניים . המחקר בהקשר זה מצומצם אף הוא, ויחד עם זאת מחקרים תיאוריים ומתאמיים מצביעים על גורמים המקדמים את היעילות של תהליכי למידה מקצועית ומשפרים את איכות ההוראה של מורים : ( א ) סביבה מקצועית תומכת, המאופיינת באמון הדדי, בשיתוף פעולה בין עמיתים ובמנהיגוּת תומכת מצד הנהלת בית הספר ; ( ב ) קיומם של תהליכי הערכה ומשוב בונים ; ( ג ) עיסוק בתהליכי למידה בבית הספר . כך לדוגמה, במחקר ששילב נתונים על הישגי תלמידים עם דיווחי מורים על היבטים בסביבה הבית ספרית נמצא כי בקרב מורים שעבדו בסביבות מקצועיות תומכות חל שינוי רב יותר באפקטיביות ההוראה שלהם – שינוי שהתבטא בהישגיהם של התלמידים . אף כי מחקרים אלו אינם מספקים תשובות ברורות לשאלה כיצד ניתן לייצר סביבות מקצועיות כאלו ולתמוך בהן, הראיות הקיימות מצביעות על צורך במנהיגות חזקה של מורים ומנהלים, וכן צורך במבנים ובמנגנונים בית ספריים שמאפשרים שיתופי פעולה בין הצוות החינוכי, כגון תגמול הולם לראשי צוותים וכן זמן ייעודי לתכנון, לרפלקציה על הפרקטיקה ולפתרון בעיות שעלו בשיעור . מאחר שהמאפיינים של פיתוח מקצועי אפקטיבי שזכו לקונצנזוס בספרות עולים בקנה אחד עם תיאוריות למידה עדכניות ועם הניסיון הקליני של אנשי מקצוע בתחום, הוועדה סוברת כי יש הגיון רב בשילוב מאפיינים אלו בתהליכי הלמידה של מורים . כמו כן הוועדה ממליצה על תהליכי פיתוח מקצועי ארוכי טווח, הכוללים בניית סביבה תומכת בבית הספר, שיתוף פעולה בין מורים מדיסציפלינות שונות ורפלקציה על התקדמות המורים ועל התמודדות עם בעיות פדגוגיות . בהקשר זה, הוועדה מציעה להתייחס לכמה היבטים : אין תבנית אחת של פיתוח מקצועי שתענה על כל ההיבטים של למידה מקצועית . סביר להניח כי מרכיבים שונים, תחומים שונים והקשרים שונים מצריכים תבניות למידה שונות . היעילות של הלמידה המקצועית תלויה בין היתר בסוג השינוי המבוקש – היבטים מסוימים בהוראה פשוטים יותר לשינוי מאחרים, וחלק ממרכיבי השינוי מדידים יותר מאחרים . למנחה מומחה לתהליכי למידה מקצועית יש תפקיד קריטי בתהליך הפיתוח המקצועי, ולכן ויש לאפיין את סוג המומחיות הנדרש, במיוחד בהקשרים של למידה מקצועית בתוך בתי הספר . חלק מהתהליכים המבטיחים ביותר של למידה מקצועית, כגון הדרכה או מנטורינג אישי, קשים ליישום בקנה מידה גדול . רצוי לשלב בין תהליכים מובנים ( השתלמויות, קורסים וסדנאות ) ללמידה מקצועית בחדר המורים, לצד התנסות ורפלקציה . כך למשל אפשר ליזום תהליכים בית ספריים או אזוריים שילוו סדנאות או השתלמויות פורמליות . חשוב לציין כי התהליכים בתוך בית הספר מהווים נדבך נוסף, ואינם באים לייתר תהליכי למידה במרכזי ידע דיסציפלינריים . חשוב לזכור את מה שלעיתים נדמה כמובן מאליו : זיהוי מאפיינים לבדו לא יועיל . האפקטיביות של תוכניות לפיתוח מקצועי תלויה בדרך שבה תיושם התוכנית ובדרך שבה תנוהל בידי הרשויות הרלוונטיות : משרד החינוך, הנהלת המחוז, מרכזי הפסג"ה, אגפי החינוך ברשות המקומית ומנהלי בתי הספר . יתר על כן, מאפייני הפיתוח המקצועי הנתפסים כמיטביים בתחום, יחד עם הממצאים על חשיבותה של סביבה תומכת ובפרט הצורך באווירת אמון ובמנגנונים שיאפשרו שיתוף פעולה – כל אלו מצביעים על הצורך בשינוי דרכי הניהול של הלמידה המקצועית הקיימת כיום בישראל . באופן קונקרטי יותר, ניהול מיטבי של הלמידה המקצועית של מורים מצריך כמה מאפיינים :

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר