תקציר

עמוד:12

ת ק צ י ר 12 המלצות הוועדה משקפות שישה עקרונות יסוד : 1 . חיזוק תרבות הלמידה המקצועית הבית ספרית . יצירת סדירויות בית ספריות שיקדמו תרבות של למידה מקצועית, יחברו ויזינו את מלאכת ההוראה ושיתוף הפעולה של מורים עם עמיתיהם בתחומים הדיסציפלינריים שלהם . חיזוק תרבות הלמידה המקצועית הבית ספרית יקדם גם רפלקציה והתמודדות עם בעיות פדגוגיות . 2 . הקמת גוף פרופסיונלי שיתווה את מסלולי הקריירה של המורים ויקבע את אבני הבוחן להתקדמותם . יש להקים גוף פרופסיונלי אוטונומי, מעין "מועצת מורים" הדומה לגופים קיימים במקצועות הפסיכולוגיה והעבודה הסוציאלית . גוף זה יקבע מסלולי קריירה של עובדי הוראה על פי אבני בוחן מפורשות ויפקח על מסלולים אלו . 3 . הגברת התיאום וההיזון החוזר בין הגורמים המנהלים את מערך הפיתוח המקצועי . עיקרון זה בא לידי ביטוי בשני מישורים . מישור אחד מתייחס להגברת התיאום וההיזון החוזר בין היחידות במשרד החינוך העוסקות בפיתוח תכנים ללמידה מקצועית של מורים, על ידי יצירת פורום מטה ללמידה מקצועית במשרד . מישור שני מתייחס להגברת התיאום וההיזון החוזר בין שלושה גורמים : ( א ) פורום המטה במשרד החינוך, שיהיה אחראי על קביעת מדיניות, עיצוב מסגרות וקיום בקרה והערכה ; ( ב ) גופים מקומיים הקרובים יותר לשטח – הנהלת המחוז, הרשות המקומית ומנהלי בתי ספר, אשר יהיו אחראים על יישום הלמידה המקצועית וניהולה בפועל ; ( ג ) הגוף הפרופסיונלי האוטונומי שיהיה אחראי להסדרת מסלול הקריירה של המורים . 4 . איגום משאבי הלמידה המקצועית . ריכוז שלל סוגים של למידה מקצועית ושל תוכֵני למידה מקצועית, בהם תכנים פדגוגיים גנריים או דיסציפלינריים, ושילובם יחד לסל אחד, לרבות המשאבים המושקעים כיום בגמול ההשתלמות . בסוגי למידה מקצועית נכללים קורסים, הדרכה אישית או מנטורינג, למידה אישית וצוותית בתוך המוסד ומחוצה לו, לימודי המשך אקדמיים ועוד . 5 . איזון בין צורכי המערכת לבין ההתפתחות האישית של כל מורה . שימוש גמיש בסל משאבי הלמידה המקצועית לאיזון בין צורכי המערכת ללימוד מקצועי, כפי שהם מוגדרים על ידי המטה והגופים המקומיים הקרובים יותר לשטח ( המחוז, הרשות המקומית ובית הספר ) , לבין שאיפותיו המקצועיות של המורה, יכולותיו ונסיבותיו . 6 . הגברת הבקרה וההערכה . קיום בקרה סדורה ויעילה על הלמידה המקצועית, הכוללת גם : ( א ) קביעת יעדים ברורים ; ( ב ) איסוף נתונים סדיר ובקרה שיטתית, הן על איכות הפעילויות של הלמידה המקצועית, הן על ההתפתחות המקצועית של כל מורה ; ( ג ) עריכה של מחקרי הערכה על רכיבי הלמידה המקצועית ככלי ללימוד ולשיפור הפעילות . על המגמות העולמיות והשינויים הנהוגים בארץ הרפורמות החינוכיות בעולם והמודלים שעוצבו במסגרתן בתחום הלמידה המקצועית של מורים הן מגוונות, אך בעלות מאפיינים משותפים . רפורמות אלו מדגישות בדרך כלל את החשיבות של תהליכי למידה ארוכי טווח, אשר מותאמים לצרכים הפרטניים של המורים . רפורמות אלו רואות את המורים כשותפים

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר