תקציר

עמוד:11

ת ק צ י ר 11 ק יימת הסכמה רחבה בקרב חוקרים ואנשי מקצוע בתחום החינוך בארץ ובעולם בדבר חשיבות הלמידה המקצועית הנמשכת של המורה, מתוך הבנה כי איכות המורים חשובה מאוד לאיכות מערכת החינוך בכללותה . בתוך כך, בעשורים האחרונים הניעו מדינות רבות רפורמות בתחום החינוך, שהפיתוח המקצועי של סגל ההוראה היה מרכיב בולט בהן . מורים נתפסים כגורם מרכזי ברפורמות הללו : הם אינם רק נמעני השינוי אלא סוכני השינוי המשמעותיים ביותר, ובתי הספר הם זירה מרכזית לקיום הפיתוח המקצועי . בד בבד, גם המחקר בנושא, שעד לאחרונה היה דל, החל לעסוק באופן ממוקד בתחום הפיתוח המקצועי . אחת ממגמות השינוי בשנים אלו היא מעבר מתפיסה של פיתוח מקצועי המתרחש במסגרות פורמליות כגון השתלמויות וקורסים קצרים, לתפיסה רחבה יותר שרואה בפיתוח המקצועי תהליך התפתחותי ממושך, השזור בחיי היום-יום של המורה וכולל מגוון של חוויות ופעילויות . ברוח דומה למגמות העולמיות המעמידות את המורה במרכז, גם בארץ נעשו ניסיונות רבים לקדם שינויים אשר ישפרו את תהליכי הפיתוח המקצועי של סגל ההוראה, ויגבירו את השפעתו על הרמה המקצועית של המורים ועל המערכות החינוכיות ככלל . ועדת המומחים לנושא ניהול מיטבי של הפיתוח המקצועי וההדרכה במערכת החינוך מונתה כדי לבחון את הנושא . במשך שנתיים קיימה הוועדה מפגשי למידה, ערכה שיחות ופגישות פרטניות עם אנשי מקצוע, עיינה בחומרים שנמסרו לה ולמדה את הנושא מתוך מחקרים אקדמיים מקומיים . מתוך כל אלו עלה כי למרות השינויים שחלו אשר הביאו לשיפורים מסוימים בתחום הפיתוח המקצועי, נדרשים שינויים נוספים, מהותיים ורחבים . אלו נחוצים על מנת שהפיתוח המקצועי יוכל לממש את תכליתו ולמצות את הפוטנציאל הטמון בו לשיפור מקצועיותו של המורה ומעמדו . יתר על כן, על מנת לחולל שיפור משמעותי בתחום הלמידה המקצועית של מורים לאורך הקריירה אין זה מספיק לעסוק רק בהיבטים הפדגוגיים של הלמידה, אלא נדרש להתמודד גם עם היבטים ארגוניים . חשוב לציין כי אחת מהמטרות המרכזיות של פעילות הוועדה היא לקדם ולהרחיב את השיח בנושא, ולבססו על תשתית מוצקה יותר . לאור זאת, הוועדה לא הגבילה את המלצותיה לצעדים הניתנים לביצוע מיידי במגבלות המציאות הנוכחית, אלא הציעה חזון רחב יותר, שאליו יש לשאוף ולכוון בעתיד הרחוק יותר . עוד חשוב להדגיש כי מובילי הפיתוח המקצועי במשרד החינוך מודעים לסוגיות הנדונות, ואף פועלים לשיפור המצב, לעיתים ברוח האמצעים שעליהם הוועדה המליצה . אנו מקווים שהמסמך יתמוך בהם ויספק להם רוח גבית בפעולות האלה . במסמך הנוכחי תוצג תפיסתה של הוועדה באשר לעקרונות הראויים לשיפור האפקטיביות של הפיתוח המקצועי, לצד האתגרים הפרקטיים הקיימים בתחום זה . מתוך הפערים בין השניים ייגזרו גם עקרונות פעולה והמלצות קונקרטיות לטווח הקרוב ולטווח הרחוק . בתחילה יוצגו המגמות העולמיות העדכניות של למידה מקצועית, ובבסיסן התפיסה הרואה את המורים ואת תהליכי הלמידה שלהם כגורם חשוב בקידומה של מערכת החינוך . לאחר מכן תוצג תמונת המצב כיום של הלמידה המקצועית של מורים בארץ, וכן יוצגו האתגרים בתחום . כמו כן, יוצגו ממצאים מתוך המחקר העדכני בנושא הלמידה המקצועית של מורים ויוצעו מסקנות אפשריות מהם . בהמשך לכך יוצע מתווה כללי למודל ניהולי ולמנגנונים ארגוניים שיסייעו להתמודד עם האתגרים הקיימים ויממשו את העקרונות הראויים לשיפור הפיתוח המקצועי . כמו כן יוצעו צעדים לבניית מסלולי קריירה למורים, לשם שיפור רווחתו האישית והמקצועית של המורה, עידוד גיוס של כוח אדם איכותי וחיזוק מעמד מקצוע ההוראה . לדעת הוועדה צפוי המתווה הכללי להביא לשיפור התכנון, הניהול והבקרה על תהליכי הלמידה המקצועית של המורים – ברמה הבית ספרית, ברמה האזורית או המגזרית וברמה הארצית – להתאימם לצורכי כל מורה ומורה ולקדם את הקריירה שלו . לבסוף יוצעו מנגנוני בקרה והערכה על הלמידה המקצועית, שיעסקו באיכות התהליכים ובשיפור המקצועיות של המורים .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר