2.1. תוכנֵי הלימוד

עמוד:11

11 בכל תוכניות הלימודים נכלל פרק העוסק בגנטיקה מולקולרית ותורשה . נושאים שהופיעו בנושא זה בכל תוכניות הלימוד שנסקרו הם : מבנה חומצות גרעין, ביטוי גֶנים והשפעות הגנוטיפ והסביבה על הפנוטיפ, דפוסי הורשה של תכונות תורשתיות וכן שונוּת גנטית וחשיבותה . באוסטרליה, אנגליה וסקוטלנד מקושר הנושא של גנטיקה מולקולרית ותורשה לנושא אבולוציה . נושא "אבולוציה" מופיע בכל תוכניות הלימודים שנסקרו . נושא זה מוגדר כנושא לימוד נפרד בתוכניות הלימודים בביולוגיה של אנגליה ( "אבולוציה, הורשה ושונות" ) , וירג'יניה ( BIO7 – "התלמיד יחקור ויבין כיצד אוכלוסיות משתנות עם הזמן" ) , קליפורניה ( רעיון מרכזי – "אבולוציה ביולוגית – אחדות ומגוון" ) , ניו זילנד ( תחום לימוד "אבולוציה" ) , פינלנד ( קורס חובה "חיים ואבולוציה" ) , סינגפור ( נושא לימוד "ברירה טבעית והתאמה" ) . בשלוש המדינות הנותרות, נלמד נושא האבולוציה במסגרת נושאי לימוד אחרים : באוסטרליה הנושא אבולוציה נלמד במסגרת יחידה 3 – "תורשה והמשכיות החיים" ; בסינגפור, במסגרת נושא הלימוד "ביולוגיה של מינים – החיים על פני כדור הארץ" ובקנדה כחלק מנושאי הלימוד בקורסים 10 Science ו - 11 Life sciences . גם ההקשר שבו נלמד נושא האבולוציה שונה בין מדינה למדינה : באוסטרליה ובאנגליה נלמד נושא האבולוציה בהקשר של תורשה, ואילו בסקוטלנד בהקשר של אקולוגיה . בשתי מדינות לומדים על האבולוציה של האדם : באוסטרליה ובניו זילנד . בכל תוכניות הלימודים שנסקרו מופיעה התייחסות לנושא קיימוּת ולהשפעת האדם על הטבע, למעט באנגליה ב - KS4 . בחלק מהמדינות מושם דגש על השפעת האדם על המערכות האקולוגיות המקומיות ( וירג'יניה, קליפורניה, ניו זילנד וקנדה ) . בכל תשע תוכניות הלימודים ישנה התייחסות להיבטים ביוטכנולוגיים . שני הנושאים שנלמדים במסגרת כל תוכניות הלימודים הם ריצוף גנומי והנדסה גנטית . בכל אחת מתשע תוכניות הלימודים שנסקרו מופיעים נושאי לימוד ייחודיים, שלרוב אינם מופיעים בתוכנית הלימודים בישראל . נושאים אלה מפורטים בטבלה 3 .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר