המלצות קבוצת העבודה בנוגע למדידת המגוון ולהצגתו

עמוד:11

11 הייצוג המתמטי קבוצת העבודה מציעה כי הייצוג המתמטי יהיה מורכב משני מדדים סטטיסטיים – מדד מקלון ומדד ורסטיגן . יחד מאפשרים שני המדדים לבחון באופן אובייקטיבי ומהימן את המגוון בבית הספר הבודד . נוסף על כך הם מאפשרים להשוות באופן חד משמעי, אובייקטיבי ומהימן בין שנים שונות באותו בית ספר, בין בתי ספר שונים, בין מגזרים שונים ובין שלבי חינוך שונים . הסיבות לכך שאנו זקוקים ל - 2 מדדים סטטיסטיים הן : כל מדד תקף ( מודד את מה שנתפס בשיח הציבורי כ"מגוון" ) לגבי חלק אחר של החברה הישראלית : בשיח הציבורי בקרב הציבור דובר העברית המונחים "מגוון" או "הטרוגניות" נתפסים כ"בית ספר הכולל תלמידים ממיצב חברתי-כלכלי נמוך" . בשיח בחברה הערבית בישראל המונחים הללו נתפסים כ"בתי ספר המכילים תלמידים ממיצב חברתי-כלכלי גבוה" . הסיבה לכך ברורה : בקרב דוברי העברית נמצאים רוב התלמידים בחצי ה"עליון" של מדד הטיפוח ( ציונים 1 - 5 ) , אך בקרב האוכלוסייה דוברת הערבית נמצאים רובם בחלק התחתון של המדד . כל אחד מהמדדים כשלעצמו מספק תמונה ברורה של חלק מהפיזור בתוך בית הספר . מדד מקלון מתייחס לפיזור של החלק ה"תחתון" של ההתפלגות – התלמידים החלשים יותר מהתלמיד החציוני . מדד ורסטיגן משלים את התמונה ומתייחס לחלק ה"עליון" של ההתפלגות . יחד מספקים המדדים תמונה מקיפה של הפיזור כולו לסיכום שילוב הייצוג הגרפי עם שני המדדים יכול לספק תמונה טובה של המגוון בבתי הספר, הכוללת גם את קבוצת ההשוואה המתאימה וכן אפשרות השוואה לחוקרים ולאנשי מטה – על פני שנים ובין בתי ספר . השימוש בייצוג הגרפי מאפשר מבט פשוט ואינטואיטיבי על המגוון הבית ספרי, והצירוף של שני המדדים הסטטיסטיים מאפשר לבחון את המגוון בצורה מהימנה ואובייקטיבית .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר