תהליך החשיבה והשיקולים שהנחו את הקבוצה בבחירת המדד

עמוד:8

8 בדיקת התאמה היתכנות לשימוש – על מנת לבחון את מידת התקפות והמהימנות של המדדים שנבחרו וכן לבחון כמה מידע הם מוסיפים, נערכו עליהם סימולציות . הסימולציות הציגו את הציון שמקבל כל אחד מבתי הספר בישראל בכל אחד מהמדדים . נוסף על מדידת המגוון בבית הספר הספציפי, בדקו הסימולציות גם את מידת המגוון היחסי של בית הספר בהשוואה לאוכלוסייה הרלוונטית ( שלב חינוך ופיקוח ) ברשות המקומית . בפני הקבוצה הוצגו מאפיינים סטטיסטיים של המדדים ( כגון התפלגות ציוני המדד, סטיית התקן של ההתפלגות ועוד ) . כמו כן נבדק המתאם של המדד עם מדד הטיפוח על מנת לבדוק אם הוא אכן מוסיף מידע . מדד SRi נמצא במתאם גבוה מאוד עם מדד הטיפוח, והוחלט כי הוא אינו מוסיף די מידע לציון הבית ספרי של מדד הטיפוח . כדי לתקף את המדדים האחרים, הם הושוו עם ממצאי שאלון אינטרנטי שהועבר לקבוצה של מנהלי מחלקות חינוך ומפקחים אזוריים מטעם משרד החינוך ( מדגם מומחים ) . נוסף על כך התקיימו שיחות טלפוניות ושיחות פנים אל פנים עם 7 מנהלי מחלקות חינוך האחראיים יחד על כ - 90 בתי ספר מכל שלבי החינוך וסוגי הפיקוח החינוכי ( כולל חרדי וערבי ) . המתקפים הללו התבקשו להגדיר עבור כל אחד מבתי הספר שתחת אחריותם את מידת ההטרוגניות או ההומוגניות שלהם מבחינת הרקע החברתי-כלכלי של תלמידיו . נמצא כי קיים מתאם חלש בלבד בין כל אחד מהמדדים בנפרד ובין הדיווח בשאלון האינטרנטי, דבר המעיד על תוקף חלש . לעומת זאת נמצא כי עבור כל אחת מהרשויות היהודיות שנבדקו בשיחה ( למעט מערב ירושלים ) נמצאה התאמה גבוהה ביותר במדד מקלון עם דיווחי המתקפים . ב - % 80 - % 70 מהמקרים הייתה התאמה בין ציון המקלון של בית הספר לבין הערכת המתקף אודות היותו הטרוגני או הומוגני – מה שמעיד על תוקף חזק ( יחסית ) . לעומת זאת ברשויות הערביות שנבדקו נמצא דווקא מדד וסטריגן במתאם גבוה עם דיווחי המתקפים . הסיבה המשוערת לכך היא כי הביטוי "מגוון חברתי-כלכלי" פוֹרַש אצל המתקפים מהמגזר הממלכתי כהכללה של אוכלוסיות חלשות בבית הספר . לעומת זאת אצל המתקפים מהמגזר הערבי פורש הביטוי באופן הפוך – כהכללה של אוכלוסיות חזקות בבית הספר ( כיוון שבתי הספר בחברה הערבית מכילים ככלל אוכלוסיות חלשות יותר מאשר בפיקוחים אחרים ) .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר