פיתוח מדד למגוון חברתי־כלכלי בבתי הספר בישראל

עמוד:2

2 האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים נוסדה בשנת 1959 . חברים בה כמאה מדענים ומלומדים מן השורה הראשונה של ההשכלה והדַעַת במדינת ישראל . חוק האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים, התשכ"א - 1961 , קובע כי מטרותיה ומשימותיה העיקריות הן לטפח ולקדם פעילות מדעית, לייעץ לממשלה בענייני מחקר ותכנון מדעי בעלי חשיבות לאומית, לקיים התקשרויות עם גופים מקבילים בחוץ לארץ, לייצג את המדע הישראלי בגופים ובאירועים מדעיים בין-לאומיים ולהוציא לאור כתבים שיש בהם כדי לקדם את המדע . היזמה למחקר יישומי בחינוך מעמידה לרשות מקבלי החלטות בחינוך ידע מדעי עדכני ומבוקר . ידע כזה חיוני לגיבוש מושכל של מדיניות ולתכנון מיטבי של התערבויות – לשיפור הישגי החינוך בישראל . חזון היזמה : ידע מחקרי הוא מרכיב חיוני בתכנון מדיניות ציבורית או התערבות רחבת- היקף . בשלב התכנון ידע מחקרי מבוקר תומך בגיבוש מדיניות שסיכויי הצלחתה טובים יותר, ולאחר מכן הוא זה שמאפשר דיון ציבורי רציונלי . היזמה מיישמת חזון זה בתחום החינוך . דרכי הפעולה של היזמה : היזמה עוסקת בנושאים שמעלים מקבלי ההחלטות, ומתייעצת עם בכירים במשרד החינוך ועם בעלי עניין נוספים . ועדת ההיגוי של היזמה, שאותה ממנה נשיא האקדמיה הלאומית, אחראית על תוכנית העבודה של היזמה ועל תהליכי השיפוט של התוצרים . היזמה פועלת באמצעות ועדות מומחים ועל ידי זימון מפגשים לימודיים משותפים לחוקרים, לאנשי מקצוע ולמקבלי החלטות . היא מפרסמת את תוצרי עבודתה ומנגישה אותם לציבור הרחב . חברי ועדות המומחים מכהנים בהן בהתנדבות . תולדות היזמה : היזמה הוקמה בשלהי שנת 2003 – מיזם משותף של האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים, משרד החינוך ויד הנדיב . מתחילת שנת 2010 היזמה פועלת כיחידה של האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים . בקיץ תש"ע ( 2010 ) הוסיפה הכנסת תיקון לחוק האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים, והסדירה את אופן ההתקשרות בין משרדי ממשלה המבקשים ייעוץ – לבין האקדמיה . היזמה היא המנהלת את פעולות הייעוץ שהאקדמיה נותנת בתחום החינוך לממשלה ולרשויות שונות . חברי קבוצת העבודה אודרי אדי רקח, אוניברסיטת תל-אביב ; איריס בן דוד הדר, אוניברסיטת בר-אילן ; נח לוין- אפשטיין, אוניברסיטת תל-אביב ; ניר פוגל, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ; תמי חלמיש אייזנמן, היזמה למחקר יישומי בחינוך . ממשרד החינוך : יואב אזולאי, מנהל אגף א' כלכלה וסטטיסטיקה, מינהל כלכלה ותקציבים ; אליסף אסולין, מנהל אגף א' ( תקציב ומינהל ) , המינהל הפדגוגי ; איתי אשר, המדען הראשי ; רון ברצלבסקי, מנהל גף עיבוד וניתוח נתונים, ראמ"ה ; חיים גת, מֵנָהֵל מערכות מידע – אחראי בנושא סטטיסטיקה ומחקר, מינהל תקשוב טכנולוגיה ומערכות מידע ; נמרוד דגני, אגף בכיר לתכנון ואסטרטגיה ; חנה הקסטר – ממונה פיתוח פדגוגי וארגון לימודים באגף א' חינוך על יסודי, המינהל הפדגוגי ; דנה ישראלי, אגף מו"פ בתי ספר ניסויים ויוזמות חינוכיות ; נורית ליפשטט, מנהל אגף א' ( סטטיסטיקה מחקר ופיתוח ) , ראמ"ה ; פנחס קליין, מרכז בכיר ( עיבוד וניתוח סטטיסטי ) , מינהל כלכלה ותקציבים ; גילה קרול, מנהלת המחלקה למיומנויות יסוד, אגף א' לחינוך יסודי, המינהל הפדגוגי . מרַכֵּז הפעילות : עודד בושריאן .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר