3.1.1. הגדרות אופרציונליות

עמוד:13

13 ב . הגדרת פרק הזמן שבו נמדדת התרחשותה של נשירה נשירה היא אירוע שמתרחש בזמן מסוים . ניתן למדוד נשירה על פני פרקי זמן שונים : נשירה במהלך שנת לימודים ; נשירה במהלך רבעון, שליש או מחצית ; או נשירה במהלך טווח זמן ארוך יותר, של כמה שנים . יש להגדיר את תאריכי ההתחלה והסיום המדויקים של כל טווח זמן כזה . יש לשים לב להבדל בין מדידת שיעור הנחשבים נושרים בקרב האוכלוסייה בנקודת זמן מסוימת לבין מדידת שיעור הנושרים בפועל במשך פרק זמן מסוים . מדד מהסוג הראשון מכונה מדד סטטוס ( status ) , ומדד מהסוג השני מכונה מדד אירוע ( event ) . כך, למשל, ניתן למדוד את שיעור גילי 16 - 18 שנמצאים בסטטוס של נושרים, או לחלופין, את שיעור גילי 16 - 18 שנשרו מבית הספר בשנה החולפת . שני המדדים אינם מודדים את אותה תופעה : מדד הסטטוס, בדוגמה לעיל, ילמד על שיעור הנושרים בקבוצת הגיל 16 - ,18 אולם ייתכן שחלקם לא נשר בשנה החולפת אלא בשנים קודמות ובגילים מוקדמים יותר ; מדד האירוע עשוי ללמד על שיעור הנושרים בשנה מסוימת, אולם ייתכן שחלקם יחזרו לבית הספר בשלב מאוחר יותר ולא יישארו בסטטוס זהה . ג . הגדרת אופן המדידה של שיעור הנשירה מבית הספר נשירה מתקיימת כאשר תלמיד מפסיק להגיע לבית הספר, ובאופן תאורטי אפשר היה לקבוע אם התקיימה נשירה על סמך הצהרת התלמיד : רק תלמיד שהצהיר שהוא מפסיק להגיע לבית הספר היה נחשב לנושר . אולם דרך זו אינה ישימה, בין היתר מכיוון שתלמידים שמפסיקים להגיע לבית הספר לא נוהגים לדווח על כך . לכן על פי רוב נשירה נקבעת בעקבות היעדרות ממושכת . תלמיד שנעדר פרק זמן מסוים באופן בלתי מוצדק ייחשב לנושר . יש להגדיר את פרק הזמן הזה במונחים של היעדרות רציפה או היעדרות מצטברת במשך שנת לימודים מסוימת . על פי רוב נשירה מוגדרת על סמך היעדרות רציפה לאורך כמה שבועות, אולם יש לשים לב שייתכנו מקרים של תלמידים שנעדרים לסירוגין במידה שעשויה להצדיק את הגדרתם כנושרים – במדינות מתפתחות מסוימות נמצאו תלמידים כאלו, שהשתדלו להגיע לסירוגין כדי לזכות בהטבות כלכליות, אף שבפועל לא נהגו כתלמידים מן המניין ( 2016 , ] UIS & Centre for Policy Research [ CPR ) . לצורך הגדרת הנשירה יש לקבוע אילו היעדרויות נחשבות ל מוצדקות ואילו נחשבות ללא מוצדקות . יש להתייחס למקרים כגון מחלה ממושכת של התלמיד והיעדרות שלו לצרכים משפחתיים . כך למשל, במדינות מתפתחות מסוימות שבהן משקי הבית זקוקים לידיים עובדות בעונות החקלאיות נקבע שהיעדרות ממושכת של תלמידים בעונות אלה נחשבת מוצדקת – מהלך שהגדיל את אחוז התלמידים שהתמידו בלימודיהם בבית הספר והקטין את שיעור הנשירה ( 2015 UIS & UNICEF, ) . יש לקבוע גם אילו מקרים נחשבים לחריגים ולא נמנים כמקרי נשירה, כגון סילוק מבית הספר, הגירה למדינה אחרת ומוות . ד . קביעת היחס לצורות שונות של סיום לימודים ישנם שלבים שונים שבהם תלמידים עשויים לסיים את לימודיהם במערכת החינוך, ויש דרכים שונות לסיים אותם . יש לקבוע אילו שלבים ודרכים לסיום הם מקובלים ואילו

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר