בין קאג'אר לרפובליקה האסלאמית

עמוד:12

12 קובץ מהשירה המודרנית באיראן מוסכמות נוקשות שאינן ניתנות לשינוי, אלא שיש לפרוץ את גבולותיה גם, וכי המשכיות דורשתתהוּואת הנורמות שלה בכדי לשמר את חי 10 שינוי . את תחילתגםיםתקופה זו מסמנ - תתחשוב גם לציין כי שלהי לכל הדעות אבי השירה – ( 1960 - 7981שיג' ) וּעבודתו של נימא י וירת החופש והתקווה ותשוקהוגם הוא חש את אהפרסית המודרנית . רומנטית לשינוי, מוטיבים שמצאו דרכם לשירתו בתקופה ראשונית זו בחייו . חובקת את שנות הדיכוי הפוליטי של שלטונוהתקופה השנייה - תת - תתב ( . הצרת חופש הביטוי 1941 - 1925 / 6291זא שאה ) הריכוזי של רֵ תקופה זו הביאה להאטה ואף לקיפאון בהתפתחות השירה הפרסית - אלוּבּלעזוב את איראן ) כמו אהעדיפוחלק מהמשורריםוהמודרנית, 11 תי שעזב לרוסיה ( ,וּם לאהקאסֵלשנות מקצוע ) כמובחרחלק אחר 12 האר שהפך להיות חוקר והיסטוריון ( ,בָּתקי - מוחמד ואילו משוררים אחרים, אשר לא התיישרו עם האידיאולוגיה והקו שהכתיב רזא שאה, וירתו ( . א 14 דיזְחי יָֺ רומוחמד פָ 13 קישְה עֵזאדֵ - הוצאו להורג ) כמו מיר העדיפומחנק זו יצרה לא רק קיפאון, אלא אף רגרסיה, שכן משוררים שלא לעסוק בביקורת על המצב הקיים, אלא לחזור לעסוק בעבר, אסלאמי, עבר שרזא שאה ) ובנו אחריו ( טיפח - ובמיוחד העבר הפרה 15 ועורר כחלק ממגמות הלאומיות והקמת מדינת הלאום האיראנית . תקופה זו ממשיך נימא בכתיבת שירה, אך כבר ניכר - במהלך תת במוסכמות שהיו קיימות בכתיבתבשירתו כי הוא מתחיל להיאבק השירה הקלאסית . כבר במהלך שנות העשרים החל נימא לכתוב שירה מתייחסהבה הוא מתאפיין כמשורר בעל מודעות חברתיתשחדשה, בשירתו לנושאים הבוערים של היום ושל הפרט . כך, למשל, ביצירתו מדובר על משפחתו של חייל 16 ) משפחת החייל ( ,אזבּרְיֶסָ - הואדֵאנֶחָ המוצב בחזית הגבול הרוסי . נימא מעלה מוטיבים כמו העוני הקשה של בנה החייל שנלחם במלחמה אלימה חסרתם לִהמשפחה ודאגת האֵ היטב הניתוק של יושיג' מהדפוסיםףתכלית והגיון . אכן כאן משתק והמוסכמות של השירה הפרסית הקלאסית, דאגתו לאדם הפרטי מותיו ושאיפותיו . ולחלו

כתב ווב הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר