תקציר

עמוד:13

13 תקציר כ ד י ל ה ת מ ו ד ד ע ם ת ו פ ע ו ת א ל ה ב ה ל י ך ש ל ח ק י ק ת ה ה ס ד ר י ם מ ו מ ל ץ : ( 1 ) להרחיב את המגמה של שיתוף של משרדי הממשלה השונים ושל מחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים בשלבים מוקדמים יותר של תהליך ההכנה של הצעת החוק במשרד האוצר ; ( 2 ) לכלול בהצעת החוק רק חקיקה פיסקלית הכרחית לשם יישום מדיניות התקציב במועד קבלת התקציב ; ( 3 ) לכלול נושאים שאינם פיסקליים בחקיקה שגרתית שנדונה בוועדות הכנסת השונות, שאינה כפופה לסד הזמנים הנוקשה של אישור התקציב ושעבודת המטה עליה תתוכלל כעבודה על הצעת חוק ממשלתית שגרתית ; ( 4 ) להגדיר מראש אילו פרקים ( או סעיפים ) נחשבים למורכבים יותר מבחינת הטיפול המקצועי שהם מצריכים ולקבוע להם מראש פרק זמן ארוך יותר של דיונים — בלי לגרוע מסמכותם של ראשי הוועדות להשהות את הדיון בחלקים מסוימים של הצעת החוק השנויים במחלוקת מהותית ; ( 5 ) לשקול להאריך מראש באופן רשמי וקבוע את שעות הדיונים בוועדות הכנסת בתקופת הדיונים בהצעת חוק ההסדרים ; ( 6 ) לוודא כי הנושאים שנותרו לדיון בוועדת הכספים אכן נמצאים, בשגרה, בתחומי מומחיותה . מחקרי המשך בהסתמך על ממצאי המחקר הנוכחי — שלפיהם משך הזמן החציוני של דיון בהצעות חוק שגרתיות שאורכן עד 10 עמודים הוא יום אחד — מומלץ לבחון את מורכבות ההסדרים הקבועים בהצעת החוק על מנת לבדוק את ההתאמה בין מידת מורכבותה לבין משך דיוני הוועדה בה . באופן הזה ניתן יהיה לנסח הערכה מפורטת לשאלה אם ועדות הכנסת ממלאות את תפקידן המקצועי בדיון בהצעות החוק המובאות לפניהן .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר